آشنایی با تست شنوایی سنجی OAE

بررسی آشنایی با تست شنوایی سنجی OAE

تست شنوایی oae معمولا در غربالگری نوزادان برای سنجش شنوایی و مشکلات ناشنوایی و کم‌شنوایی خصوصاً در ۹۰ روز اول تولد انجام می‌شود. در این مقاله سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان، آشنایی با تست شنوایی سنجی OAE را مورد بررسی قرار می دهیم.

انتشارات صوتی گوش، صداهایی هستند که توسط یک قسمت کوچک حلزونی گوش، زمانی که توسط صداهای نرم تحریک می شود، منتشر می شود. هنگامی که صدا حلزون گوش را تحریک می‌کند، سلول‌های موی بیرونی به ارتعاش در‌می‌آیند. این ارتعاش، صدای تقریباً نامفهومی تولید می‌کند که به گوش میانی باز می‌گردد.

کاربردهای تست OAE

تست شنوایی سنجی OAE برای بررسی میزان عملکرد گوش داخلی یا حلزون گوش استفاده می شود. و انتشارات صوتی یا OAE را اندازه گیری می کند. کاربردهای تست aoe عبارت‌اند از:

  • تست oae در نوزادان (برای غربالگری شنوایی و تشخیص ابتلای احتمالی نوزادان به کم‌شنوایی یا ناشنوایی)
  • تخمین حساسیت نسبی شنوایی
  • آزمودن کاهش شنوایی عملکردی (کاهش شنوایی غیرارگانیک): شرایطی است که در آن فرد علائم و رفتارهای ناشی از کاهش شنوایی را نشان داده اما در واقع، هیچ نقص و مشکلی در سیستم شنوایی فرد وجود ندارد.
  • بررسی شنوایی در افرادی که توانایی انجام تست‌های گفتاری-شنوایی معمول را ندارند. مثل افراد مبتلا به عقب‌ماندگی‌های ذهنی و …

نحوه انجام تست شنوایی

تست شنوایی oae در نوزادان، آزمایش دردناکی نیست. و بسیاری از نوزادان درست از طریق آن می‌‌خوابند. فوم نرم یا نوک‌های لاستیکی (پروب‌ها) در گوش کودک شما قرار می‌گیرد. کودک شما صداهای ملایمی را از طریق فوم نرم یا سرهای لاستیکی می شنود یکی صدا می‌دهد و دیگری میکروفون است. اگر حلزون گوش به درستی کار کند باید در پاسخ به صدا اکو شود. چهار نوع صدا وجود دارد که حلزون گوش تولید می کند:

انتشارات صوتی خود به خود Spontaneous acoustic emissions:

حلزون گوش این صداها را خود به خود (نه در پاسخ به صدای دیگری) تولید می کند. این موارد فقط در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از افراد با شنوایی طبیعی رخ می دهد.

انتشارات صوتی گذرا Transient otoacoustic emissions:

در پاسخ به صدای دیگری با مدت زمان کوتاه (گذرا) تولید می‌شود. معمولاً کلیک‌ها یا صداهای انفجاری پخش می‌شود. این معمولا برای ارزیابی شنوایی در نوزادان استفاده می‌شود.

تولیدات اعوجاج صداهای صوتی تولید شده Distortion product otoacoustic emissions:

در پاسخ به دو تن به طور همزمان فرکانس‌های مختلف. این‌ها به ویژه در تشخیص آسیب زودهنگام حلزون (به عنوان مثال آسیب به حلزون گوش در اثر سمیت گوش یا آسیب ناشی از صدا) مفید هستند.

انتشار پایدار فرکانس صوتی تولید شده Sustained – frequency otoacoustic emissions:

در پاسخ به یک صدای مداوم. این‌ها معمولاً در محیط بالینی استفاده نمی شوند.

برخی شرایط می تواند باعث عدم وجود OAE شود. این موارد شامل کیست، اوتیت خارجی (به عنوان مثال گوش شناگر)، تنگی، یا فشار غیرطبیعی گوش میانی، سوراخ شدن پرده گوش، اتواسکلروز و کلستئاتوم است.

آمادگی برای تست شنوایی سنجی OAE

کودک شما در طول انجام تست شنوایی oae نیازی به خوابیدن ندارد. با این حال، برای این آزمایش، کودک شما و همه افراد حاضر در اتاق باید بتوانند آرام بنشینند و بسیار ساکت باشند. کودک شما در این آزمایش چیزی احساس نخواهد کرد.

تفسیر نتایج تست OAE

  • برای تست شنوایی oae یا نتایجی وجود دارد یا وجود ندارد.
  • OAEهای فعلی با شنوایی نرمال تا نزدیک به نرمال سازگار هستند.
  • عدم وجود OAE ممکن است نشانه مشکل باشد. این می‌تواند از دست دادن شنوایی، موم در گوش، مایع یا عفونت در گوش میانی یا ناقص بودن گوش داخلی باشد. این موضوع نشان می‌دهد که آزمایش‌های بیشتری برای یافتن دلیل عدم وجود OAE و رد هرگونه کاهش احتمالی شنوایی نیاز دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر علی علوی راد جراح گوش اصفهان

اهمیت و ضرورت تست OAE در نوزادان

دکتر شنوایی اطفال، پزشک آموزش دیده ویژه‌ای است. که در کار با کودکان، به ویژه شناسایی کم شنوایی در کودکان، تخصص دارد. دکتر شنوایی اطفال می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام آزمایش مهم است و آن‌ها را با دقت و کارایی کامل کند. اگر کم شنوایی شناسایی شود، دکتر شنوایی اطفال اطلاعاتی در مورد کم شنوایی، گزینه‌های ارتباطی و منابع به شما می‌دهد.

میزان خطای تست OAE

تست OAE نمی‌تواند به طور قطعی کم شنوایی یا ناشنوایی را تشخیص دهد. اگر در تست OAE شکست خوردید، برای تعیین اینکه آیا کم شنوایی وجود دارد یا خیر، به آزمایش‌های شنوایی بیشتری نیاز خواهید داشت. گاهی اوقات تست شنوایی oae نادرست است. زیرا نوزاد در حین آزمایش سر‌و‌صدا می‌کند. و گاهی اوقات نوزادان مایعی در گوش خود دارند. یا شرایط دیگری که می تواند باعث شکست آنها در آزمایش شود، حتی اگر هیچ کم شنوایی دائمی نداشته باشند. عوامل دیگری که می توانند باعث شکست یا نادرست بودن تست OAE شوند عبارتند از:

  • مهر و موم ضعیف اطراف پروب گوش
  • انسداد موم گوش، به خصوص اگر مانع از مهر و موم خوب اطراف پروب گوش شود.
  • باقی مانده یا اجسام خارجی در مجرای گوش
  • عدم همکاری بیمار

جراح گوش اصفهان در دکتر آف


مطالعه بیشتر:

انواع جراحی گوش برای درمان یا زیبایی

جراح گوش در اصفهان

روش های درمان سرطان لاله گوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *