آیا شکل و قوام پروتزسینه متفاوت است؟

شکل هاي‌ مختلفی از پروتز وجوددارد. بیشتر این نوع پروتز ها که فعلا مورد استفاده قرار می‌گیرند، هنوز گرد هستند. اگر از روبه‌رو به ان ها نگاه کنیم ان ها مدور هستند و نیم نمای «پروفایل»ان به‌صورت نیمه ي ماه می‌باشد. قوام اکثر پروتزهای گرد طبق معمولً نیمه سیال بوده و بیشتر شبیه به یک ژل چسبنده و ضخیم می باشند.

 

اخیراً یک پروتز سیلیکونی جدیدتر و منسجم ساخته شده است که مشهور به پروتزهای آناتومیک یا اشکی هستند.چون ترکیب این ژل سفت میباشد، درمقایسه با ژلهای سیال تر و روان تر پروتزهای گرد، شکلی بخود می‌گیرد که مشابه نیم نمای سینه هاي‌ طبیعی میباشد.این نوع پروتزها بجای این‌که پهن یاشند کمی بلندتر هستند ودر قسمت پایین پرتر می باشند.

 

ان ها تمایل دارند که از دیواره ي بالایی قفسه ي سینه به بالای خود سینه «پستان» گذار هموارتری داشته باشند. بنابر این به طور کلی ان ها کمی شکل طبیعی تری دارند، در مقایسه، پروتزهای گرد به سینه ها، ظاهری مدورتر و گردتر میدهد

 

بعلاوه به خاطر ترکیب ژلی ضخیم‌تر این پروتزهای، منسجم «اشکی» با ایجاد هر نوع شکاف یا پارگی پوسته و پوشش، تراوش و به بیرون ریختن ژل در ان ها رخ نمیدهد؛ درست مثل پروتزهای سیلیکونی استاندارد.

 

مضرات ان به این صورت است که هر نوع سینه اي نمیتوانند از این نوع بخصوص از پروتز ها استفاده کنند. یک نقطه ضعف دیگر ان این است که ان ها اساسا نسبت به پروتز هاي‌ سیلیکونی استاندارد گرانقیمت تر هستند.

 

پروتزهای اشکی در هنگام لمس کمی سفت تر هستند، لبه ها و کناره هاي‌ پروتز را قابل لمس تر و محسوس تر میکنند. گزارشاتی نیز وجوددارد که ممکن است این پروتزها به مرور شکل شان از حالت آناتومیک خارج شود.

 

گرچه، اخیرا یک نوع پروتز سیلیکونی منسجم گرد نیز تولید شده است که وقتی پوسته و پوشش پروتز کهنه و فرسوده و یا پاره شود، نشتی و تراوش کردن مواد درون ان رخ نمی‌دهد. مزیت دیگر ان نسبت به پروتز هاي‌ اشکی که قبلادر مورد ان ها صحبت شده است، این است که پروتزهای منسجم گرد، شکل خودرا از دست نمیدهند.


دکتر علی علوی راد

فوق تخصص جراحی پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *