بازگشت به فعالیت ورزشی بعد از جراحی بینی

بررسی بازگشت به فعالیت ورزشی بعد از جراحی بینی

در ادامه مطلب امروز سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان بازگشت به فعالیت ورزشی بعد از جراحی بینی را مورد بررسی قرار می دهیم.

علل محدودیت ورزش سنگین بعد از جراحی بینی

در دوران نقاهت بدن فرد ضعیف شده و تمام انرژی خود را برای بهبود و التیام آسیب‌های بافتی می‌گذارد. ورزش یا هر فعالیت سنگین دیگری می‌تواند باعث خونریزی در محل جراحی یا نشت خون به بافت‌های اطراف شود؛ این مسئله می‌تواند ناشی از افزایش جریان خون باشد یا می‌تواند به دلیل فشار عضلات صورت به‌وجود بیاید. در نهایت این عوامل کبودی و تورم گسترده در نواحی تحت درمان را در پی دارد.

علاوه‌بر این‌ها در دوران نقاهت فرد توانایی مناسبی برای تنفس راحت و سریع ندارد و ممکن است از نظر تنفس دچار مشکل شود. در هرصورت انجام ورزش یا فعالیت سنگین تا زمانی که پزشک آن را تأیید نکند، عوارض ناخوشایندی مثل عدم رضایت از نتایج جراحی، تورم و خونریزی، افزایش طول دوره نقاهت و ریسک سلامت را به‌دنبال دارد.

طول دوره بازگشت به فعالیت ورزشی بعد از جراحی بینی

فعالیت و ورزش بعد از جراحی بینی مسئله‌ای نیست که بتوان برای تمام افرادیک زمان خاص را درمورد آن توصیه کرد. به طور کلی10 روز اول بعد از عمل شما به استراحت نیاز دارید و بهتر است تا حد ممکن فعالیت خود را کاهش دهید.

هفته اول بعد از جراحی بینی

در هفته اول بعد از جراحی بینی باید استراحت مطلق داشته باشید و از هرگونه فعالیت غیرضروری پرهیز کنید. در هفته اول بهتر است روزانه 20 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید تا با افزایش نسبی گردش خون سرعت بهبود را افزایش دهید. هرگونه فعالیت ورزشی دیگری جز پیاده‌روی در هفته اول ممنوع است. در این مدت بهتر است هر زمان که احساس خستگی یا تنگی نفس کردید پیاده‌روی را متوقف کنید؛ چرا که نشانه افزایش ضربان قلب بوده و شما را در معرض خونریزی قرار می‌دهد.

ورزش بعد از عمل بینی را چگونه انجام دهیم؟|بهترین جراح پلاستیک اصفهان| بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک اصفهان|بهترین متخصص جراحی پلاستیک| بهترین متخصص جراحی پلاستیک در اصفهان|بهترین متخصص زیبای|جراح بینی اصفهان|جراح پلاستیک اصفهان|دکتر علی علوی راد|فوق تخصص جراحی پلاستیک اصفهان|متخصص جراح زیبایی بینی اصفهان

هفته 2 تا 4 بعد از جراحی بینی

2 تا 4 هفته بعد از عمل بینی بخیه‌ها، آتل یا تامپون بینی برداشته می‌شود و بعد از برداشتن آنها بهتر است تا 24 ساعت استراحت کامل داشته باشید. پس از آن می‌توانید فعالیت ورزشی را با افزایش مدت زمان پیاده‌روی بیشتر کنید و حتی دویدن آرام را تجربه کنید. اما باید توجه داشته باشید که هر فعالیتی که امکان ضربه، تماس و فشار به بینی را داشته باشد ممنوع است و نمی‌توانید سراغ ورزشی مثل بدنسازی بروید؛ بهتر است ورزش را یوگا یا سایر ورزش‌های سبک شروع کنید.

هفته 4 تا 6 بعد از جراحی بینی

پس از یک ماه تقریبا تمام عوارض بعد از جراحی بینی بهبود یافته‌اند و ریسک خونریزی یا تورم وجود ندارد. در این مدت می‌توانید شدت فعالیت را بیشتر کنید و حتی در خانه یا باشگاه ورزش کنید. البته باید دقت کنید که هر فعالیتی که خطر افتادن یا ضربه خوردن را در پی داشته باشد اصلا توصیه نمی‌شود. توجه به نکات زیر در این مدت حائز اهمیت است:

  • بهتر است از برداشتن وزنه سنگین خودداری کنید و تاحد ممکن ورزش رزمی را تجربه نکنید
  • اگر زخم‌های بینی شما کاملاً بهبود یافته می‌توانید به استخر و حتی سونا بروید
  • ورزش‌های با شدت متوسط و بدون تماس و ضربه بدون محدودیت است
  • دویدن‌های سبک و تمرینات قدرتی متوسط بلامانع است
6 هفته تا 6 ماه بعد از جراحی بینی

معمولاً در اغلب افراد 6 هفته بعد از جراحی بینی بهبود کامل صورت می‌گیرد. اما پس از بهبودی کامل نیز باید مواظب بینی خود باشید و از ورزش‌های تماسی مثل ورزش‌های رزمی خودداری کنید. اگر ورزش حرفه‌ای و شدیدی را دنبال می‌کردید، بهتر است حداقل 6 ماه فاصله با جراحی بینی قائل شوید. در هرصورت سلامتی شما مهم‌تر است و بهتر است تا جایی ورزش کنید که عملکردتان حفظ شود؛ نه اینکه قصد ارتقا آن را داشته باشید.

صفحه اینستاگرام دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان


مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر : 

روش‌های مراقبت از بخیه‌ بعد از عمل بینی

نکات مراقبتی بعد از لیفت شقیقه

موارد انجام بوتاکس پیشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *