جراحی بازسازی و کاشت سینه

آگاهی در مورد بازسازی و کاشت سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است که در حدود ۱۱ درصد از زنان ایرانی به آن مبتلا می‌شوند. در مورد زنانی که مجبور می‌شوند جراحی ماستکتومی یا برداشتن سینه را انجام دهند، انجام جراحی بازسازی سینه نه تنها موجب بازیابی زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس بیمار می‌شود بلکه ثابت شده‌است که درصد موفقیت درمان و بهبودی بیماران را نیز افزایش می‌دهد. بازسازی سینه بعد از برداشتن سینه‌ها به بیمار کمک می‌کند تا به طور کامل بر سرطان خود غلبه کند.

۹۰% از بیمارانی که قبلا جراحی برداشتن سینه را انجام داده‌اند، جراحی بازسازی سینه را انجام نمی‌دهند، تنها به این خاطر که اطلاع ندارند چنین امکانی برای آن‌ها وجود دارد.

جراحی بازسازی چیست؟

به طور کلی جراحی‌های بازسازی، جراحی‌هایی هستند که برای بازسازی فرم یا عملکرد عضوی به کار می‌روند که بر اثر مشکلات مادرزادی، آسیب یا بیماری، دچار نقص یا اختلال شده است. هدف از انجام جراحی‌های بازسازی این است که به بیمار کمک شود که هم از لحاظ عملکردی و هم از لحاظ ظاهری به حالت عادی بازگردد.

سرطان سینه، شایع‌ترین نوع سرطانی است که زنان به آن مبتلا می‌شوند. سرطان سینه دارای انواع مختلفی است و هر یک از آن‌ها دارای روش‌های درمانی خاص خود هستند. ممکن است در مورد بعضی زنان تنها جراحی لامپکتومی (برداشتن تومور به تنهایی) انجام شود اما در مورد برخی دیگر لازم باشد که کل بافت سینه برداشته شود (ماستکتومی). بعد از این عمل جراحی، می‌توان جراحی بازسازی سینه را انجام داد. برخی از زنان نیز هستند که دارای سوابق خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه هستند و یا دارای جهش ژنتیکی BRCA هستند که در این صورت ریسک بالایی برای ابتلا به سطان سینه دارند و از این رو ممکن است تصمیم بگیرند که سینه‌های خود را بردارند (ماستکتومی پیشگیری) تا خطر ابتلا به سرطان سینه را در خود به حداقل برسانند.

2

جراحی بازسازی سینه بعد از ماستکتومی

دکتر پرویزیان برای زنانی که تمام، یا بخشی از سینه‌ی خود را برداشته‌اند، انجام جراحی بازسازی سینه را پیشنهاد می‌کنند. فرم دادن دوباره به سینه‌ها و بازسازی آن‌ها بعد از جراحی برداشتن غده‌ی سرطانی در سینه، کاری شایع است و امروزه متدها و روش‌های جدید یا بهبود یافته‌ای برای انجام این جراحی وجود دارد.

شما چه جراحی ماستکتومی (برداشتن کامل سینه) و چه جراحی لامپکتومی (برداشتن بخش کوچکی از سینه) را انجام داده باشید، انجام جراحی بازسازی سینه می‌تواند به شما کمک کند که نه تنها شکل و فرم سینه‌های خود، بلکه اعتماد به نفس خود را بازیابید. جراحی بازسازی سینه مزایای زیر را برای زنان دارد:

  1. داشتن ظاهری کاملا متقارن در ناحیه قفسه سینه، خصوصا در هنگام پوشیدن لباس شنا یا سینه‌بند
  2. فرصتی برای به دست آوردن دوباره‌ی شکل و فرم قبلی سینه‌ها
  3. اجتناب از استفاده از پروتز‌ها یا سایر وسایل خارجی برای جای دادن در سینه‌بند.

 

چه زمانی می‌توان جراحی بازسازی سینه را انجام داد؟

می‌توان جراحی بازسازی سینه را بلافاصله بعد از ماستکتومی (بازسازی فوری سینه) و یا مدتی بعد از ماستکتومی (بازسازی تاخیری) انجام داد. معمولا برای زنانی که لازم است بلافاصله بعد از ماستکتومی، پرتو درمانی شوند، جراحی بازسازی سینه به صورت تاخیری انجام می‌شود، چرا که پرتودرمانی می‌تواند موجب شود که زخم جراحی با تاخیر زیادی خوب شود و جای آن روی پوست باقی بماند. همچنین موارد دیگری نیز وجود دارند که برای تصمیم‌گیری زمان انجام جراحی بازسازی موثر هستند، از جمله:

  1. وضعیت سلامتی شما
  2. نوع و مرحله‌ی پیشروی سرطان شما
  3. میزان بافت اضافه و مناسب برای پیوند که در نواحی دیگر بدن خود دارید؛ زنانی که بسیار لاغر هستند ممکن است بافت کافی برای پیوند زدن به سینه نداشته باشند
  4. نوع جراحی که قصد دارید انجام دهید
  5. سایز پروتز سینه و یا اندازه‌ی برجستگی مورد نظر برای بازسازی سینه

برخی از زنان ترجیح می‌دهند تا زمانی که همچنان با سرطان سینه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، جراحی بازسازی سینه را انجام ندهند. اگر فکر می‌کنید شما نیز چنین شرایطی دارید، بهترین کار این است که تا تکمیل روند جراحی سرطان سینه و درمان کامل سرطان، صبر کنید.

هرچه‌قدر که شما قبل از انجام جراحی بازسازی سینه، درباره روش‌ها و راه‌های بازسازی سینه اطلاع بیشتری داشته باشید، می‌توانید با رویکرد بهتری این جراحی را انجام دهید و انتظارات واقع‌بینانه‌تری از جراحی خود داشته باشید. بهترین کار این است که در زمان مشاوره با دکتر پرویزیان تمامی سوالات و یا نگرانی‌های خود در این مورد را با ایشان مطرح کنید.

شرایط مورد انتظار بعد از انجام جراحی بازسازی سینه

جراحی بازسازی سینه، یک جراحی بسیار مهم و ارزشمند است که موجب بازیابی فرم سینه‌های شما بعد از انجام ماستکتومی می‌شود. نتایج این جراحی با توجه به تکنیک مورد استفاده و شرایط هر بیمار متفاوت است. اما برخی موارد هستند که شما باید در مورد نتایج این جراحی بدانید.

  1. سینه‌ی بازسازی شده برای شما احساس مشابه با سینه‌ی سالم و قبلی شما را ندارد.
  2. شما همیشه جای زخم جراحی را روی سینه‌ی خود خواهید داشت، چه جراحی ماستکتومی انجام داده باشید و چه جراحی بازسازی سینه
  3. در صورتی که از روش پیوند بافت برای بازسازی سینه استفاده کنید، در محل گرفتن پیوند نیز جای زخم جراحی باقی می‌ماند. البته این محل‌ها معمولا در نواحی هستند که کمتر در معرض دید هستند، مانند کمر، بین ران‌ها و پایین شکم.
  4. اگر تنها یکی از سینه‌ها برداشته شده باشد، با جراحی بازسازی سینه، دوباره فرم آن بازگردانده می‌شود. اما در این موارد ممکن است برای ایجاد تقارن بیشتر بین دو سینه، تصمیم بگیرید که جراحی لیفت سینه، کوچک کردن سینه یا بزرگ کردن سینه را روی سینه‌ی طرف مقابل انجام دهید.

در مورد جراحی بازسازی سینه، هر یک از بیماران شرایط و خواسته‌های خاص خود را دارد. با مشاوره با دکتر پرویزیان، فوق تخصص جراح پلاستیک و زیبایی، شما می‌توانید در مورد روش‌های مختلف جراحی اطلاعات لازم را کسب کنید و این فرصت را دارید که سوالات خود را بپرسید و جواب مناسبی برای آن‌ها بیابید. شما می‌توانید طی این جلسه‌ی مشاوره به خوبی دریابید که جراحی بازسازی سینه چگونه می‌تواند به شما کمک کند که فقط از چنگال سرطان رهایی نیابید بلکه به زندگی عادی خود مانند قبل ادامه دهید.

بازسازی فرم نوک سینه

بعد از این که فرم کلی سینه دوباره بازسازی شد، بیماران می‌توانند انتخاب کنند که نوک سینه و‌‌ هاله‌ی دور آن را نیز بازسازی کنند. این جراحی معمولا مدتی بعد از بازسازی فرم سینه انجام می‌شود و لازم است قبل از بازسازی نوک سینه، بافت سینه پس از جراحی اولیه بازسازی سینه، کاملا بهبود یافته باشد. نوک سینه معمولا با استفاده از بافت خود سینه بازسازی می‌شود، که به دور خود جمع می‌شود تا به شکل یک برآمدگی بافتی کوچک در بیاید. برای بازسازی‌‌ هاله‌ی دور نوک سینه نیز معمولا از پیوند پوست یا تاتو  و یا ترکیبی از هر دوی این موارد استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *