درمان آبریزش بینی بعد از جراحی

روش های درمان آبریزش بینی بعد از جراحی

در ادامه مطلب امروز سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان درمان آبریزش بینی بعد از جراحی را مورد بررسی قرار می دهیم.

به منظور جلوگیری از این مورد و کاهش احتمال بروز آبریزش بینی پیشنهاد می شود در فصل گرما که احتمال سرما خوردگی کمتر است برای رینوپلاستی اقدام کنید و پس از جراحی در معرض مستقیم سرمای کولر قرار نگیرید. همچنین اگر فردی از نزدیکان شما سرما خورده است از او بخواهید تا از شما فاصله بگیرد. اگر به هر علت پس از رینوپلاستی، به سرماخوردگی دچار شدید، جهت برطرف کردن آبریزش ناشی از آن، به هیچ عنوان خودسرانه دارو مصرف نکنید . در این شرایط لازم است که به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که آبریزش بیش از 1 الی 2 ماه طول بکشد، ممکن است دلیلی جز رینوپلاستی داشته باشد.

قطره سدیم کلراید

افرادی که پس از رینوپلاستی، از آبریزش بینی رنج می برند، برای درمان آن می توانند از قطره های سدیم کلراید مخصوص بینی استفاده کنند. این قطره ها به برطرف کردن هرگونه آبریزش و ترشح از بینی کمک می کنند.

آنتی هیستامین

در صورت تشدید آبریزش و ترشح بینی که بیشتر در افرادی که به حساسیت دچار هستند، شایع می باشد، می توانید از اسپری آنتی هیستامین مخصوص بینی استفاده کنید. همچنین مصرف قرص های آنتی هیستامین می تواند برای برطرف سازی این شرایط، مؤثر واقع شود.

شستن با سرم

مؤثرترین درمان برای آبریزش بینی پس از جراحی ، شستن آن با سرم است. توصیه می شود بینی خود را 4 مرتبه در روز با استفاده از سرم شسته و تمیز نمایید. بدین صورت آلودگی های وارد شده به بینی و هر عامل خارجی دیگر که سبب آبریزش می شود، از بین خواهد رفت.گاهی اوقات آبریزش بینی یا ترشحات آن ممکن است خونی باشند. در صورتی که فرد مخاط بینی را خارج کند، سبب تحریک مویرگ های آن شده و شاهد خارج شدن خون از بینی خواهد بود. عطسه کردن نیز یکی دیگر از علت های آن می باشد.

بنابراین بهتر است به مدت 2 الی 4 هفته یا بیشتر بینی خود را دستکاری نکنید و تنها با استفاده از سرم آن را تمیز کنید. در برخی موارد دیده شده است که به دلیل ساختار حساس بینی فرد، حتی سال ها پس از انجام جراحی ممکن است با یک عامل تحریک کننده ملایم، بینی فرد به صورت آبریزش نسبت به آن، به سرعت واکنش نشان دهد.

علل آبریزش بینی بعد از جراحی | جراح بینی اصفهان | دکتر علی علوی راد

تاثیر قرص سیتریزین در درمان آبریزش بینی

قرص سیتریزین یک داروی ضدحساسیتی است که معمولاً برای کنترل علائم حساسیتی مانند رینیت آلرژیک (آبریزش بینی ناشی از حساسیت)، آلرژی‌ های مزمن ، آبریزش ناشی از عفونت‌ های ناحیه بینی و سایر شرایطی که با آبریزش بینی همراه هستند ، استفاده می‌ شود. عملکرد اصلی سیتریزین در کاهش آبریزش بینی مرتبط با حساسیت این است که به عنوان یک آنتی‌هیستامین عمل می‌ کند. این دارو با مهار گیرنده‌ های هیستامین در بدن ، علائمی مانند خارش ، آبریزش و التهاب را کاهش می ‌دهد. این بهبود در علائم آبریزش بینی ممکن است بسته به شدت حساسیت و واکنش هر فرد متفاوت باشد.

معمولاً سیتریزین به عنوان یک درمان موثر برای کاهش آبریزش بینی در افرادی که از حساسیت و آلرژی ‌های مرتبط با آن رنج می ‌برند، توصیه می ‌شود. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از هر نوع دارویی، از جمله سیتریزین ، با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید.

اثرات آبریزش بینی بر نتیجه نهایی رینوپلاستی

باید گفت که این امر تأثیری بر ظاهر و فرم نهایی بینی نمی گذارد مگر آن که فرد برای تمیز و پاک کردن بینی، فشار بیش از حدی به آن وارد سازد.

صفحه اینستاگرام دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان

نکته مهم :

در برخی اذهان این شایعه به وجود آمده که ممکن است آبریزش بینی پس از جراحی به گونه ای باشد که فرد متوجه آن نشود. باید گفت همچین امکانی وجود ندارد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر :

روش های بیهوشی در جراحی بینی

عوارض شایع در جراحی بینی