راهکارهای رفع بیخوابی بعد از عمل بینی

بررسی راهکارهای رفع بیخوابی بعد از عمل بینی

پوزیشن مناسب بعد از عمل بینی برای خواب، دارای نکات و ریزه‌کاری‌هایی است که توجه به آنها از ضرورت بسیاری برخوردار است. در صورتی که نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به خوبی انجام شود، هم بی خوابی بعد از عمل بینی را می‌تواند رفع کند و هم روند ترمیم و شکل‌گیری غضروف‌های آن را با کیفیت بالاتری انجام خواهد داد. در مقاله امروز سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان به بررسی راهکارهای رفع بیخوابی بعد از عمل بینی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معمولا اکثر افراد بعد از جراحی زیبایی بینی، دچار تورم و احتقان در ناحیه بینی می‌شوند. در خصوص تنگی نفس ناشی از گرفتگی بینی نگران نباشید، این شرایط تا ۲ الی ۳ روز بهبود پیدا می‌کند. استفاده از کمپرس یخ می‌تواند بهترین راه حل برای کاهش تورم و خواب راحت باشد. حتما در زمانی که پزشک توصیه می‌کند، اقدام به شست و شو بینی با سرم نرمال سالین یا کلر سدیم کنید تا گرفتگی بینی بهبود پیدا کند و برای خواب و استراحت نگرانی نداشته باشید. حتما با دارا بودن رژیم غذایی مثل عدم مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌ دار و همچنین، قطع مصرف نمک می‌توانید خواب راحتی را تجربه کنید.

این مطلب را نیز مطالعه کنید : مزایای استفاده از اسپلینت بینی

علت اهمیت نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل بینی، دقت در نحوه خوابیدن است. اگر پس از عمل به شکل همیشگی بخوابید، با تجمع مایع و تورم شدید در ناحیه بینی و اطراف آن روبه‌رو خواهید شد. این شرایط درد زیادی را به شما تحمیل می‌کند. به همین دلیل نحوه خوابیدن صحیح بعد از عمل بینی، خوابیدن با چند عدد بالشت به صورت شیب دار است. شما باید به صورت ۴۵% بخوابید تا کم‌ترین فشار به ناحیه سر و بینی وارد شود. توجه به عدم حرکت به چپ و راست نیز، موضوع مهم دیگری است که باید درنظر داشته باشید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

تا یک روز پس از به هوش آمدن بیمار، وی سخت‌ترین شرایط ریکاوری را سپری خواهد کرد. به همین دلیل لازم است در این مدت حتماً یک نفر به صورت دائم بالای سر او بوده و مراقبش باشد. در این مدت، تاثیرات داروی بیهوشی برای عمل بینی همچنان در وی برقرار است. بیمار در طول این مدت دچار سردرد و تهوع، کبودی و خون‌ریزی بوده و نتیجه‌ای که از عمل حاصل شده است، هنوز مشخص نیست.

در این زمان، برای کاهش عوارض ناشی از عمل و راحت‌تر سپری شدن دوران نقاهت بعد از عمل بینی ، لازم است که نکات زیر رعایت شود:

  • تا ۲۴ ساعت بعد از عمل، از کمپرس یخ برای رفع کبودی‌ها استفاده شود.
  • از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند، ممانعت گردد. در این مدت لازم است صرفاً از سوپ و مایعات فراوان استفاده شود.
  • در صورت عطسه یا سرفه کردن، دهان خود را باز نگه داشته تا آسیبی به بافت‌های بینی نرسد.
  • از وارد آوردن فشار به بینی و دست زدن به آن جلوگیری کنید.

یادگیری نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود بهترین نتیجه را از عمل بینی بگیرید، یادگیری صحیح نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی است.

استراحت و آرامش بعد از عمل‌های جراحی، به بهبودی سریع‌تر بیمار کمک زیادی می‌کند؛ چرا که در هنگام خواب و بخصوص خواب عمیق، هورمون‌هایی که در بدن ترشح می‌شود باعث می‌گردد که روند درمان با سرعت و کیفیت بیشتری صورت گیرد.

نکاتی که در ادامه می‌گوئیم برای رفع بی‌ خوابی بعد از عمل بینی و استراحت بهتر می‌باشند.

خوابیدن رو به بالا (طاق باز)

مهم‌ترین اقدامی که برای کاهش خطرات بعد از عمل بینی توصیه می‌شود. این است که در روزهای پس از عمل، روی کمر یا اصطلاحا طاق‌ باز بخوابید. در این وضعیت، لازم است که سرتان با یک زاویه ۴۵ درجه و بالاتر از بدن‌تان قرار بگیرد. قرار دادن چند بالش نرم روی یکدیگر به قرار گرفتن در این وضعیت کمک زیادی می‌کند.

همچنین، نگه داشتن سر در وضعیتی بالاتر از بدن باعث می‌شود که اثر نیروی جاذبه به حداقل خود رسیده و تورم بینی بعد از عمل را تا حد زیادی کاهش دهد. برای جلوگیری از غلت خوردن به طرفین نیز لازم است بالش‌های اضافی را در طرفین خود قرار دهید. قرار گرفتن بالش در زیر زانو نیز باعث می‌شود که دردهای ناحیه کمر کاهش یابد.

سوالات زیادی درباره خوابیدن به پهلو پرسیده می شود که باید بدانید که هدف از خوابیدن به کمر عدم برخورد بینی با اطراف است. از این رو در صورتی که به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی هیچ آسیبی به بینی شما وارد نمی کند مشکلی ندارد.

استفاده از کمپرس یخ

استفاده کردن از کمپرس یخ در روزهای بعد از عمل باعث می‌شود که روند بهبودی با سرعت بیشتری اتفاق افتاد. کمپرس یخ هم برای کاهش درد و هم برای از بین بردن کبودی و تورم بسیار عالی می‌باشد. به احتمال زیاد پیش از عمل به شما توصیه خواهد شد که تا ۷۲ ساعت بعد از عمل، به صورت دوره‌ای از یک بسته یخ برای انجام کمپرس استفاده شود. انجام کمپرس را به خصوص در زمان پیش از خواب حتماً در برنامه خود قرار دهید.

در صورت امکان تنها یا با فاصله از دیگران بخوابید!

در چند هفته بعد از عمل، بسیار ضروری است که از وارد شدن ضربه به بینی‌تان جلوگیری شود. به همین دلیل اهمیت دارد که تا حد امکان، تنها بخوابید. اگر هم قرار است کسی مراقبت شما باشد، این شخص باید با فاصله از شما بخوابد تا حرکات ناگهانی در شب باعث وارد شدن ضربه ناگهانی به بینی نگردد.

دکتر علی علوی راد را در اینستاگرام دنبال کنید

مصرف نکردن کافئین

گفتیم که بی خوابی بعد از عمل بینی امری طبیعی است. حال در صورتی که از کافئین پیش از خوابیدن نیز استفاده شود. این بی خوابی با شدت بیشتری خود را نشان خواهد داد. مصرف کافئین را در روزهای بعد از عمل سعی کنید قطع کرده و یا از چند ساعت پیش از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

نخوابیدن روی شکم

خوابیدن روی شکم در روزهای بعد از عمل بسیار خطرناک است. احتمال وارد شدن فشار به بینی و تخریب غضروف‌هایی که در حال بازسازی هستند. در حالتی که روی شکم خوابیده‌اید، بسیار بیشتر است. بنابراین، به هیچ وجه تا بهبودی نسبی بعد از عمل بینی، روی شکم نخوابید.


مطالب پیشنهادی:

آشنایی با جراحی بزرگ کردن بینی

بررسی نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل بینی

میزان تاثیر جراحی بینی بر بهبود آلرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *