رفع ژنیکوماستی (بزرگی سینه در مردان)

متورم شدن بافت غده‌ای سینه آقایان و رشد بیش از اندازه آن در اصطلاح ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه آقایان) نامیده می‌شود که ناراحتی عاطفی بیمار را به دنبال دارد و اعتماد به نفس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

دلایل بزرگ شدن سینه در آقایان

دلایل متعددی را می‌توان برای ژنیکوماستی یا برزگ شدن سینه آقایان برشمرد. این مشکل گاهی پی‌آمد واکنش به استروژن اضافی یا کمبود استروژن است و می‌تواند نوزادان، نوجوانان و بزرگسالان یا سالمندان را درگیر کند. بزرگی سینه آقایان گاهی ارثی یا نتیجه چاقی است. ژنیکوماستی در دوران بزرگسالی معمولاً از ناراحتی‌های دیگری مانند سرطان ریه یا کبد، سیروز کبدی، تیروئید پرکار یا مشکلات هورمونی نشأت می‌گیرد. زیاده‌روی در مصرف الکل یا سوء مصرف مواد مخدر نیز به بزرگ شدن سینه آقایان منجر می‌شود.

ژنیکوماستی گاهی نتیجه مصرف داروهایی مانند اقلام زیر است:

  1. استروئیدها
  2. داروهای زخم معده
  3. داروهای صرع
  4. دیگوکسین (دیجیتالیس یا گل انگشتانه) و دیگر داروهای ناراحتی‌های قلبی
  5. داروهای شیمی درمانی
  6. آنتی آندروژن‌ها
  7. داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی
  8. فراورده‌های حاوی روغن درخت چای یا روغن اسطوخودوس

عمل کوچک کردن سینه مردان

کوچک کردن سینه یکی از موثرترین درمان‌های ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه آقایان است. بافت غده‌ای و چربی اضافی در این جراحی زیبایی پلاستیک برداشته می‌شود تا سینه حالت مردانه‌تر، صاف‌تر و محکم‌تری پیدا کند.

دلیل انجام عمل کوچک کردن سینه

اگرچه لاغری به کوچک شدن سینه کمک می‌کند، اما غالباً وجود بافت غده‌ای باعث می‌شود حتی بیماران بسیار لاغر نیز سینه‌های بزرگ داشته باشند. در حال حاضر عمل کوچک کردن سینه مردان تنها درمان موثر ژنیکوماستی محسوب می‌شود که نتایج آن اگر دائمی نباشد، دست کم درازمدت است. بیماران پس از جراحی دیگر از این که با بالاتنه برهنه دیده شوند، خجالت نمی‌کشند و اعتماد به نفس‌شان افزایش می‌یابد.

افراد مناسب برای جراحی ژنیکوماستی

متقاضیان جراحی کوچک کردن سینه مردانی هستند که:

  1. از سلامت خوبی برخوردار هستند و مبتلا به بیماری‌هایی نیستند که فرایند التیام را مختل می‌کند.
  2. وزن مناسب دارند.
  3. رشد سینه‌شان به حالت پایدار رسیده است.
  4. از بزرگی سینه‌های خود راضی نیستند.
  5. به دلیل بزرگی سینه هنگام انجام فعالیت‌های بدنی احساس ناراحتی می‌کنند.
  6. ۱۲ ماه یا بیشتر دچار این مشکل هستند.
  7. سیگار نمی‌کشند و دارو مصرف نمی‌کنند.
  8. پوست‌شان خاصیت ارتجاعی خوبی دارد.
  9. اهداف مشخص و چشم‌انداز مثبت در رابطه با علائم بالینی ژنیکوماستی دارند .

عمل کوچک کردن سینه مردان

جراحی کوچک کردن سینه یا ژنیکوماستی به دو روش انجام می‌شود. البته در بعضی مواقع این دو روش با هم ادغام می‌شود:

درمان ژنیکوماستی با لیپوساکشن

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی لیپوساکشن و گسترش دامنه انتخاب تکنیک‌های غیرتهاجمی، جراحان پلاستیک می‌توانند بسیاری از بیماران مبتلا به ژنیکوماستی را با لیپوساکشن درمان کنند. البته تاثیر مهارت جراح نیز نباید نادیده گرفته شود. بنابراین مراجعه به جراح پلاستیک باتجربه و مسلط به تکنیک‌های پیشرفته لیپوساکشن که در عمل کوچک کردن سینه مردان تخصص داشته باشد، شرط اصلی موفقیت درمان است.

در مورد تکنیک‌ها و جراحی لیپوساکشن بیشتر بدانید.

درمان ژنیکوماستی با لیپوساکشن معمولاً تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی با آرام‌بخش انجام می‌شود و برش کوچکی روی هر سمت سینه ایجاد می‌شود. برش‌ها با توجه به تکنیک انتخابی جراح و نیازهای بیمار در امتداد هاله دور سینه یا زیر بغل ایجاد می‌شود. جراح پلاستیک از راه این برش‌ها چربی و یا بافت غده‌ای اضافی را خارج می‌کند و همزمان سینه را خوش‌فرم و متناسب با بدن مردانه می‌سازد.

 

عمل کوچک کردن سینه و لاغری پهلو به روش لیپوساکشن بر روی بیمار انجام شده است.

بیماران عموماً به خوبی دوران بهبود پس از لیپوساکشن را تحمل می‌کنند. غالباً از بیماران خواسته می‌شود تا چند هفته پس از جراحی گن فشرده کننده مخصوص به تن کنند تا ورم به حداقل برسد و بافت‌های در حال التیام نگه داشته شود. فعالیت‌های بدنی سنگین به مدت سه هفته ممنوع است، اما اکثر آقایان می‌توانند پس از چند روز به محل کار یا تحصیل خود بازگردند. بااین حال باید به خاطر داشت که سرعت بهبودی هر بیمار با دیگری متفاوت است و دستورات خاص دوران بهبود باید از جراح پلاستیک دریافت شود.

کوچک کردن سینه آقایان با برش بافت

موارد شدیدتر ژنیکوماستی با جراحی برش بافت درمان می‌شود تا نتایج بهینه به دست آید. به علاوه برای درمان افتادگی و کشیدگی پوست اطراف سینه نیز معمولاً این رویکرد به کار برده می‌شود. جراح پلاستیک با برش دادن بافت می‌تواند مقدار زیادی بافت غده‌ای و یا پوست غیرقابل رفع با لیپوساکشن را خارج کند.

محل و طول برش‌ها به گستردگی جراحی بستگی دارد، اما معمولاً اطراف هاله دور سینه یا داخل چین طبیعی سینه ایجاد می‌شود. جراح پلاستیک آموزش دیده و مجرب نهایت دقت را به کار می‌بندد تا برش‌ها را در جایی ایجاد کند که جای زخم تا حدامکان نامشخص باشد.

کوچک کردن سینه مردان با برش بافت معمولاً عملی سرپایی است که تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی با آرام‌بخش انجام می‌شود. دوران بهبود این روش مشابه لیپوساکشن است، ورم و حسایت به لمس پس از عمل طبیعی است. بیماران معمولاً پس از یک هفته می‌توانند به محل کار بازگردند و ورزش کردن را به تدریج پس از چند هفته شروع کنند.

تاثیر کوچک کردن سینه بر زندگی

بلافاصله پس از عمل، بهبود ملموسی در شکل و ظاهر سینه ایجاد می‌شود. اگرچه سینه پس از عمل قدری حساس است، اما درد حداقل و با مصرف مسکن‌های تجویزی یا غیرتجویزی مانند تایلنول کاملاً قابل کنترل است. گن مخصوص در صورت دستور جراح حتماً باید پوشیده شود تا فرایند التیام تسریع شود.

فرایند التیام هر بیمار با دیگری متفاوت است. اکثر بیماران فقط پس از چند روز با توجه به نوع کار فعالیت خود را از سر می‌گیرند. سینه برخی آقایان بی‌حس می‌شود که البته موقتی است و حس پس از چند ماه برمی‌گردد .

حفظ نتایج

نتایج کوچک کردن سینه دائمی است، پوست، بافت غده‌ای و چربی اضافی برداشته شده برای همیشه از بدن خارج شده است. بااین حال برای حفظ نتایج باید سبک زندگی سالم در پیش گرفته شود. افزایش وزن، مصرف استروئید یا ابتلا به بعضی بیماری‌ها باعث عود ژنیکوماستی و بزرگ شدن مجدد سینه‌ها می‌شود. همچنین داروهای تغییر دهنده میزان تستوسترون نیز بر نتایج اثر می‌گذارد. جراح پلاستیک مجرب و متخصص راهنمایی‌های لازم را در مورد راهکارهای حفظ نتایج در درازمدت ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *