مقایسه ساختار انواع بینی

بررسی و مقایسه ساختار انواع بینی

ضخامت پوست بینی تعیین کننده ی نوع بینی می باشد. بینی هایی که استخوانی هستند پوستی نازک و بینی های گوشتی هستند پوستی ضخیم دارند. بینی های استخوانی به دلیل این که پوستی نازک دارند جزئیات استخوانی در زیر پوست مشخص است به گونه ای که اگر لبه های استخوان در زمان های گذشته شکسته شده باشد. قابل مشاهده و قابل لمس می باشد. در ادامه این مطلب از سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان مقایسه ساختار انواع بینی را مورد بررسی قرار می دهیم.

در نیمه پایینی بینی های استخوانی به دلیل نازک بودن پوست و داشتن غضروف های قوی و مستحکم تر، پهنی یا افتادگی در قسمت نوک بینی کمتر است در صورتی که در بینی های گوشتی به دلیل داشتن پوستی ضخیم و کلفت جزئیات قابل مشاهده نمی باشد. این بینی ها به علت سنگینی پوست، غضروف های نازک وضعیفی دارند. به همین علت است که نوک بینی در بینی های گوشتی پهن و افتاده می باشد.

بینی ها بر اساس ساختمان کلی و نوع پوست و غضروف بینی میتوان به دو دسته بینی استخوانی و بینی گوشتی تقسیم نمود در این میان بینی هایی استخوانی با پوست ضخیم و بینی های گوشتی با غضروف قوی وجود دارند که به شرح آنها خواهیم پرداخت.

بینی عضو مرکزی صورت است و کوچکترین ایراد آن زیبایی بقیه اجزای صورت را تحت شعاع قرار می دهد. قبل از هر توضیحی این نکته را یاد آور می‌شویم که اصطلاحاتی مثل بینی گوشتی، بینی استخوانی و غضروفی مبنای علمی ندارند ولی در سطح جامعه به غلط کاربرد دارند. اصطلاح گوشتی لفظ صحیحی نبوده زیرا بینی فاقد منبع عضلانی و گوشت قابل توجه می‌باشد.

بینی از ۳ ساختمان مختلف تشکیل شده است :

  • استخوان : بیشتر در قسمتهای بالایی بینی وجود دارد
  • غضروف : در تمام طول بینی وجود دارد.
  • پوست : پوشاننده غضروف و استخوان است.

ظاهر بینی گوشتی :

  • به بینی گفته می شود که دارای پوست ضخیم و غضروف ضعیف و نازک باشد.همچنین این نوع بینی اغلب دارای بافت چربی بیشتر و منافذ پوست باز است.عرض پایه استخوانی و پره های بینی نیز در این نوع بینی بیشتر است اما نمیتوان گفت هر بینی پهن بینی گوشتی استزیرا گاهی اوقات افزایش پهنای بینی به علت پهن بودن غضروف است.
  • بینی های گوشتی مقداری چربی و پوست ضخیم و می باشند.بینی های گوشتی از نظر ضخامت انواع مختلفی دارند تشخیص بینی گوشتی از استخوانی کار بسیار راحتی است اما تشخیص این ضخامت توسط جراح بینی انجام می شود.بیشتر پزشکان برای ارزیابی ضخامت پوست بینی از پره های بینی کمک می گیرند و با لمس پره های بینی و یا عکس برداری از سوراخ های بینی نوع بینی و تغییرات ان را تشخیص می دهند.
  •  به بینی هایی گفته می شود که در قسمت نیمه پایینی بینی دارای پوستی ضخیم و چربی زا هستند.افراد دارای بینی گوشتی معمولا دارای پوست ضخیم و چرب درنوک بینی هستند.این افرادغضروف پهن و بزرگ درجلوی بینی خود دارند همچنین این افراد غضروف های بزرگی درپایین کناری بینی دارند.

بینی استخوانی :

در ترکیب بندی صورت هر فردی بینی به سه قسمت پوست غضروف و استخوان تقسیم میشود. که ممکن است مقدار و اندازه های مختلفی در بینی های افراد مختلف داشته باشد. یک سوم بالایی بینی های استخوانی را استخوان و دو سوم پایینی بینی را غضروف تشکیل می دهد.

استخوان و غضروف بینی های استخوانی دارای مقاومت و استحکام بالایی است. و از پوست نازکی برخوردار است. بینی های استخوانی به دلیل این که پوستی نازک دارند جزئیات استخوانی در زیر پوست مشخص است به گونه ای که اگر لبه های استخوان در زمان های گذشته شکسته شده باشد. قابل مشاهده و قابل لمس می باشد. در نیمه پایینی بینی های استخوانی به دلیل نازک بودن پوست و داشتن غضروف های قوی و مستحکم تر، پهنی یا افتادگی در قسمت نوک بینی کمتر است.

مقایسه بینی فانتزی با عروسکی | جراح بینی اصفهان

بینی استخوانی با پوست ضخیم :

نوعی بینی مختلط است که بافت و غضروف مقاومی دارد و در عین حال در قسمت نوک بینی دارای پوست ضخیم با غدد چربی فعال می باشد.

بینی گوشتی با غضروف قوی :

نوعی بینی مختلط است که دارای پوست ضخیم با غدد چربی فعال و دارای قوز بر روی پل بینی می باشد.

انواع ناهنجاری های بینی های استخوانی :

ناهنجاری های بینی های استخوانی شامل انواع نا هنجاری ها در طول خط پشتی و دیواره ها تا بالای نوک بینی است. این ناهنجاری ها به قرار زیرند :

  • قوز بالا و پایین واصطلاح گوشت اضافی
  • پهن بودن بالا و پایین پشت بینی
  • گود بودن پشت بینی
  • کجی محور بینی

انواع نا هنجاری های بینی های گوشتی :

بزرگ بودن بینی و ضخیم بودن پوست آن- این دو ویژگی ممکن است. همراه با یک یا چند تااز انواع نا هنجاری ها در نوک، پره ها، سوراخ ها، کف سوراخ ها و پایه ها بوده و یابا هیچکدام از آنها همراه نباشد. در صورت همراه نبودن هرگونه ناهنجاری دیگر تنها باید اقدام به کوچک ترکردن آن کرد. و در صورت همراه بودن با هر گونه ناهنجاری دیگر غیر علاوه بر کوچک تر کردن از تکنیک های بینی های گوشتی نیزبرای رفع آن عارضه همراه باید استفاده کرد.

از دیگر خوصوصیات این بینی ها این است که شکل غضروف های نوک بینی از زیر پوست آنها قابل رویت نیست. حتی در پاره ای موارد شدید، غضروف قابل لمس نیست.

  • در ناحیه پایینی کناری بینی، غضروف های قطور و بزرگی قرار گرفته است.
  • در زیر پوست بافت همبند به میزان زیادی وجود دارد.
  • جزئیات غضروفی و استخوانی قابل رویت نیست.
  • غضروف قسمت جلوی بینی بزرگ و پهن است.
  • پوست نوک بینی چرب و ضخیم است.
  • ارتجاعی بودن بافت ضعیف غضروفی

تشخیص بینی گوشتی یا غضروفی

در بسیاری موارد می بینیم بینی هم دارای پوست ضخیم است و هم غوز استخوانی دارد. پس در بسیاری موارد، خصوصیات هر دو نوع بینی را همزمان در یک بینی ممکن است مشاهده کنیم. یکی از روش های ساده برای ارزیابی ضخامت پوست، لمس پره های بینی یا عکس برداری از سوراخ های بینی است. از آنجاییکه تنها قسمت بینی که فقط از دو لایه ضخامت پوست تشکیل شده است لبه پره بینی می باشد. لذا لمس یا مشاهده این قسمت می تواند معیار خوبی برای میزان ضخامت پوست باشد.

دکتر علی علوی راد را در اینستاگرام دنبال کنید

تفاوت بینی گوشتی و غضروفی :

با توجه به این که بینی های غضروفی دارای پوست نازکی می باشند. جزئیات غضروفی زیر پوست نمایان است به طوری که ممکن است لبه های استخوان که قبلا شکسته اند به راحتی قابل لمس باشند ضمنا در قسمت پایین بینی به دلیل اینکه پوست بینی ضخیم نیست به طور معمول غضروف ها مستحکم تر می باشند و یا کمتر در نوک بینی مشکل افتادگی دیده می شود اما بالعکس در بینی های گوشتی با توجه به این که پوست بینی ضخیم است. جزئیات غضروفی قابل رویت نیستند و غضروف ها بسیار ضعیف هستند لذا بینی های گوشتی سر پهن و یا افتاده ای دارند .

تقریبا می توان گفت اکثر افراد می توانند ، این دو نوع بینی را از هم تشخیص دهند. اما به ندرت امکان دارد در بینی های غضروفی که پوست نازکی دارند. به دلیل بزرگ بودن غضروف ها ، بینی پهن دیده شود و با بینی گوشتی اشتباه گرفته شود. اما در صورتی که به مهم ترین وجه تمایز این دو نوع بینی یعنی میزان ضخامت پوست توجه گردد مطمئنا اشتباهی صورت نخواهد گرفت . بایستی بدانید در صورتی که نوک بینی گوشتی را فشار دهید از منافذ پوست چربی بیرون خواهد آمد در حالی که این وجه در بینی های استخوانی وجود ندارد .

جراح بینی اصفهان در دکتر آف


مطالعه بیشتر:

روش های درمان تنگی مجرای بینی

مراقبت های قبل و بعد از جراحی بینی طبیعی

نکات مراقبتی پیش از عمل بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *