عوارض مصرف دخانیات بعد از جراحی بینی

عوارض و خطرات کشیدن سیگار در جراحی بینی | جراح بینی اصفهانعوارض مصرف دخانیات بعد از جراحی بینی

بهتر است 3 تا 4 هفته قبل و بعد از عمل بینی از کشین سیگار و همچنین قلیون خودداری کنید. زیرا علاوه بر اینکه می تواند روند بهبودی شما را کندتر کند، ممکن است سبب عوارض جانبی شود که نتیجه ی عمل شما را تغییر می دهد. اما در اینجا باید در نظر داشته باشید که هر چه مدت زمان بیشتری بعد از جراحی بینی سیگار را ترک کنید برای نتایج و به طور کلی سلامتی شما بهتر خواهد بود. در ادامه این مطلب از سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان عوارض مصرف دخانیات بعد از جراحی بینی را مورد بررسی قرار می دهیم.

بیایید در مورد عوارض مختلف سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی و اینکه چرا می تواند برای سلامتی شما مضر باشد صحبت کنیم. چند مورد از عوارض آن عبارتند از:

روند بهبودی آهسته یا نامناسب

سیگار سبب افزایش مونوکسید کربن در خون شده، که این مونوکسید کربن با منبع هموگلوبین بدن ترکیب می شود که توانایی خون را برای رساندن اکسیژن به سلول ها محدود می کند. بدون تامین مناسب اکسیژن، سلول های شما بسیار کندتر بهبود می یابند. نیکوتین و مونوکسید کربن نیز رگ های خونی را کوچک می کنند و جریان خون را محدود می کنند. این امر زمان بهبودی بیمار را طولانی تر می کند و دری را برای بهبودی نادرست باز می کند و نتایج مطلوب جراحی را به خطر می اندازد. اگر قبل از 3 تا 4 هفته شروع به سیگار کشیدن کرده اید، انتظار زمان طولانی تری را داشته باشید. همچنین باید در طول روند بهبودیتان بیشتر با جراح بینی خود مشورت کنید.

نکروز پوست

نیکوتین باعث کوچک شدن رگ‌های خونی سالم و بزرگ شده. که بدین معنا است که خون در بدن شما دیگر نمی تواند آزادانه جریان بیابد. در نتیجه اکسیژن سریع به بافت های آسیب دیده نمی رسد تا ترمیم صورت بگیرد. این پس از جراحی بسیار خطرناک است زیرا بافت های آسیب دیده دارید که به مواد مغذی سالم و اکسیژن از سلول های خون نیاز دارند. این کمبود اکسیژن می تواند منجر به مرگ بافت ها شود. اگر سلول‌های آسیب‌دیده ناشی از جراحی بینی شما به‌درستی اکسیژن دریافت نکنند، ممکن است پوست صورت یا بینی‌تان نکروز شود.

جای زخم

سیگار کشیدن باعث تاخیر در ترمیم بافت ها می شود. این عمدتا به دلیل کمبود اکسیژن است که از طریق سلول های خونی به زخم راه پیدا می کند. این بهبود آهسته می تواند احتمال ایجاد اسکارهای بزرگ را افزایش دهد. دود سیگار می‌تواند سلول‌ها را در طول فرآیند بهبودی زنده نگه دارد، اما توانایی حرکت آن ها را نیز کاهش می‌دهد. این می تواند باعث شود که سلول ها درست در حاشیه زخم جمع شوند که باعث افزایش زخم می شود.

انسداد راه هوایی

اگر رینوپلاستی شما شامل اصلاح انحراف تیغه بینی یا سایر مشکلات انسداد راه هوایی است، پس از عمل باید حداقل برای چند هفته از سیگار کشیدن خودداری کنید. همانطور که گفته شد، سیگار کشیدن رگ های خونی را کوچک می کند و روند بهبودی را کند می کند. اگر راه هوایی نتواند به درستی اکسیژن برساند، نه تنها باعث عفونت، بلکه مشکلات تنفسی طولانی‌مدت و توقف بهبودی پس از عمل می‌شود.

عوارض قلبی و افزایش فشار خون

سیگار کشیدن فشار خون بیمار را افزایش می دهد و آن ها را در معرض خطر بیشتری برای خونریزی حین جراحی بینی و بعد از جراحی، حمله قلبی یا مسائلی که بر بیهوشی تأثیر می گذارد، قرار می دهد. بعد از اینکه تحت عمل آسیب زا به بدن قرار گرفتید. مانند جراحی، سلول های شما برای بهبودی به اکسیژن و مواد مغذی زیادی نیاز دارند. نیکوتین و مونوکسید کربن حاصل از سیگار باعث تنگ شدن رگ‌ها، کاهش اکسیژن لازم از خون و کاهش سرعت بهبودی می‌شود. هر گونه تاخیر در بهبودی می تواند خطر عفونت و همچنین نتایج مطلوب جراحی بینی را به میزان زیادی افزایش دهد.

عوارض و خطرات کشیدن سیگار در جراحی بینی | جراح بینی اصفهان

خطر عفونت بالاتر

بدن ما دائماً در حال مبارزه با انواع مختلف باکتری ها، سموم، آلرژن ها است. بنابراین، پس از جراحی، سلول‌های ما دوبار کار می‌کنند تا به بهبودی بینی و تمام استخوان‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده کمک کنند. گفته می شود که نیکوتین می تواند بر سلول های خونی نوتروفیل ها تأثیر بگذارد. این سلول نقش عمده‌ای در بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از عفونت دارد، بنابراین پس از انجام عمل جراحی بینی بسیار مهم است. سیگار کشیدن پس از جراحی می تواند توانایی این سلول را برای بهبود مناسب بینی کاهش دهد و سلامت و نتایج دلخواه شما را به خطر بیندازد.

اختلال در تنفس پس از جراحی با استعمال دخانیات

در حالی که اکثر افرادی که جراحی زیبایی بینی را انتخاب می کنند. این عمل را برای دستیابی به ظاهری جذاب تر انجام می دهند. بسیار مهم است که بدانید این جراحی گاهی اوقات برای بهبود عملکرد بینی انجام می شود. و از آنجایی که افراد سیگاری معمولاً مشکلات تنفسی بیشتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند، این جراحی می تواند یک راه حل عالی برای آنها باشد. با این حال، بسیار مهم است که قبل از شروع مجدد سیگار پس از جراحی بینی، مدتی صبر کنید، زیرا گازهای تحریک کننده مانند آمونیاک باعث می شود بینی شما مخاط بیشتری تولید کند که منجر به مسدود شدن راه هوایی می شود و تنفس را بسیار سخت می کند.

دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

سیگارهای الکترونیک بعد از جراحی بینی

سیگارهای الکترونیکی یکی از جایگزین های رایج برای سیگارهای معمولی هستند. این روزها افراد زیادی هستند که از سیگارهای الکترونیکی به عنوان منبع ایمن نیکوتین استفاده می کنند. با این حال، حتی اگر تصور می شود که آن ها نسبت به سیگارهای سنتی ایمن تر هستند، به این معنی نیست که پس از جراحی بینی مجاز و ایمن هستند. مطالعات نشان داده‌اند که استعمال دخانیات می‌تواند مانند سیگار کشیدن معمولی روی انقباض عروق تأثیر بگذارد. نیکوتین سیگارهای الکترونیکی می تواند باعث انقباض رگ های خونی شود و در نتیجه جریان خون را کاهش داده و روند بهبودی پس از جراحی بینی را کندتر کند. با وجود ایمن تر بودن نسبت به سیگارهای معمولی، سیگارهای الکترونیکی در دوران نقاهت شما مجاز نیستند.

مصرف ماری جوانا بعد از عمل بینی

برخلاف برخی از باورهای رایج جدید، کشیدن ماری جوانا عوارض زیادی را برای شما به ارمغان می آورد و هر جراح به شما توصیه می کند. که آن را چند ماه قبل از هر عمل جراحی بینی ترک کنید. اگر شما ماری جوانا مصرف می کنید، با همان خطرات و عوارضی مواجه خواهید شد که معمولاً سیگاری ها بعد از جراحی بینی با آن مواجه می شوند.

جراح بینی اصفهان در دکتر آف


مطالعه بیشتر:

نکات مراقبتی پیش از عمل بینی

نحوه انجام مراحل جراحی زیبایی بینی

جراحی انحراف بینی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *