دوران نقاهت بعد از عمل بینی

بررسی دوران نقاهت بعد از عمل بینی

دوران نقاهت بعد از عمل بینی، همانند دیگر نقاهت های بعد از عمل مستلزم شرایط خاصی است. مراقبت‌های بعد از عمل بینی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرایند جراحی بینی است که اگر به درستی رعایت نشود، ممکن است شما دقیقا به نتیجه دلخواه خود نرسید و یا دیرتر به فرم مورد نظر برسید. عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی به کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارد اما بهبودی پس از عمل و دوران نقاهت آن بسیار طولانی‌تر خواهد بود. البته دوران نقاهت عمل بینی و مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی کامل در هر فرد با دیگری متفاوت است. در مطلب امروز سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان به بررسی دوران نقاهت بعد از عمل بینی خواهیم پرداخت.

دوره نقاهت عمل بینی معمولا چهار تا پنج روز می‌باشد. همچنین طول دوره ماندن پانسمان روی بینی نیز با توجه به روند عمل و تشخیص جراح زیبایی، معمولا بین یک هفته تا ۱۰ روز است. رسیدن به نتیجه دلخواه از جراحی بینی، نیازمند مراقبت‌های بعد از عمل است و البته باید چند ماه صبر کرد تا ورم بینی کاهش یابد.

نکات مهم هنگام دوران نقاهت بعد از عمل بینی

عوارض و مشکلات و همچنین مراقبت‌های پس از جراحی بینی گوشتی و استخوانی تقریبا مشابه هم می‌باشد. اگر به توصیه‌های جراح پلاستیک خود به دقت عمل نمایید، روند بهبودی را سریع‌تر و بدون دردسر پشت سر خواهید گذاشت. نتیجه نهایی جراحی بینی شما نیز زودتر خود را نشان می‌دهد. در دوران نقاهت بعد از عمل بینی تعدادی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت شود در ادامه آمده است:

  • درد، ورم و کبودی بینی و پیرامون آن پس از جراحی رینوپلاستی طبیعی است. همچنین ممکن است حالت تهوع، سرگیجه، تپش قلب و جوش‌های پوستی را تا مدتی داشته باشید. تمامی این موارد اندک اندک و با رعایت نکاتی که در ادامه آمده است، از بین خواهد رفت.
  • معمولا در روز دوم و سوم، ورم و کبودی بیشتر خواهد شد. این واکنش طبیعی بدن به جراحی بینی است و جای نگرانی ندارد.
  • برای رفع کبودی و ورم بینی بعد از عمل در ۳ روز اول، از کمپرس سرد کمک بگیرید. پس از آن، ۳ روز نیز از کمپرس گرم استفاده کنید تا کبودی کم شود.
  • برای کمپرس سرد، مقداری یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید لای یک حوله نازک بگذارید. حوله را هر یک ساعت به اندازه ۱۰ دقیقه روی پوست اطراف بینی بگذارید. دقت کنید که یخ با پوست تماس مستقیم نداشته باشد. همچنین می‌توان یک حوله نمناک را درون یخچال گذاشت تا خنک شود.

این مطلب را نیز مطالعه کنید : حداقل سن مناسب جهت جراحی بینی

دوران نقاهت بعد از عمل بینی | جراح بینی اصفهان

  • برای استفاده از کمپرس گرم، می‌توانید یک حوله را روی رادیاتور شوفاژ یا بخاری گرم کنید و روی صورت بگذارید. از گذاشتن آب جوش و یا هرچیزی با دمای بالا روی پوست خودداری کنید.
  • در صورت وجود خونریزی، با گاز استریل سوراخ‌های بینی را بپوشانید و سر خود را کمی بالا نگه دارید تا خونریزی بند بیاید. همچنین می‌توانید قسمت پایین بینی را کمی فشار دهید و ۱۵ دقیقه نگه دارید. اگر میزان خونریزی خارج از کنترل بود حتما به جراح خود مراجعه کنید.
  • پانسمان چرب درون بینی پس از ۲ تا ۳ روز برداشته می‌شود. آتل یا پانسمان روی بینی نیز ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی برداشته می‌شود.
  • به طور کلی باید تا ۲ هفته سر خود را بالا نگه دارید. هنگام استراحت و دراز کشیدن نیز چند بالش نرم پشت سر خود بگذارید تا سر شما بالاتر از بدنتان باشد. این کار به خروج مایعات و خون اضافه از پوست صورت و بینی کمک می‌کند.
  • به مدت یک هفته فعالیت‌های روزانه را به آرامی انجام دهید و استراحت نمایید. ۲ تا ۳ روز اول را بهتر است استراحت کامل داشته باشید.
  • سعی کنید هیچ فشاری به بینی شما وارد نشود. تا چند هفته با دهان باز عطسه کنید.
  • تا دو هفته از فین کردن جدا خودداری کنید. هنگام رو بوسی و انجام فعالیت‌های روزانه، نباید هیچ فشار یا ضربه‌ای به بینی وارد شود.
  • به مقدار زیاد مایعات و غذاهای آبکی مصرف کنید. غذاهای سفت که نیاز به گاز زدن دارد نخورید. سعی کنید غذای خود را تکه تکه کنید و در اندازه‌های کوچک میل نمایید. تا دو هفته از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.

دکتر علی علوی راد را در اینستاگرام دنبال کنید

  • مصرف نمک و ادویه را تا یک ماه به حداقل برسانید. میوه و سبزیجات تازه بیشتری مصرف کنید. میوه آناناس به بهبود جای زخم کمک می‌کند. مصرف ماهی و میگو نیز بسیار مفید خواهد بود.
  • از یک مسواک نرم برای شستن دندان‌ها استفاده کنید.
  • بیشتر کبودی و ورم بینی و پیرامون آن تا دو هفته اول از بین می‌رود ولی ورم بینی به طور کامل رفع نمی‌شود. برای رفع آن به ۶ ماه تا یک سال زمان نیاز است. گاهی در برخی افراد نتیجه نهایی جراحی بینی گوشتی پس از یک سال مشخص می‌شود.
  • تا ۲ ماه بینی باید به‌طور مرتب چسب زده شود تا به شکل دلخواه برسد و تورم آن کاهش یابد. بهتر است شیوه درست چسب زدن بینی بعد از عمل را از جراح خود بیاموزید؛ چرا که در روند تغییر شکل بینی شما، نقش مهمی دارد.

رابطه زناشویی بعد از عمل بینی

برقراری رابطه جنسی در دوران نقاهت بعد از عمل بینی، یکی از دغدغه‌های زوج‌ها است که اگر به آن توجه نشود. ممکن است نتایج عمل رینوپلاستی را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی باید گفت که پس از دو هفته در عمل بینی استخوانی و یک ماه پس از عمل جراحی بینی گوشتی، می‌توان رابطه زناشویی را از سر گرفت. باید توجه داشت که هنگام برقراری رابطه جنسی، ضربان قلب افزایش می‌یابد و فشار خون بالاتر می‌رود. به همین دلیل ممکن است بینی دچار خونریزی شود. در بینی گوشتی به دلیل وجود پوست ضخیم، بافت چربی و آکنه، امکان ایجاد تورم و التهاب در بینی بیشتر خواهد بود.

به طور کلی هر گونه فعالیت بدنی سنگین و پرهیجان که موجب ایجاد تورم در بینی شود، ممنوع است. رابطه زناشویی نیز به همین دلیل باید بعد از چند هفته و با احتیاط از سر گرفته شود. همچنین باید اشاره شود که یکی از دلایل ایجاد تورم صورت و تاثیر منفی آن در نوک بینی، فعال شدن سیستم پاراسمپاتیک در حین برقراری رابطه زناشویی است که هر چه رابطه طولانی‌تر باشد، عارضه را تشدید می‌کند.

تغذیه بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی، چند نکته اساسی را باید در تغذیه و خوراک روزانه رعایت کرد. نخست اینکه مصرف سدیم، موجب افزایش ورم بینی می‌شود. به همین دلیل تا یک ماه باید از مصرف نمک تا جای ممکن خودداری کرد. سعی کنید غذای روزانه خود را با کمترین میزان ممکن نمک تهیه کنید. همچنین از خوردن ادویه و غذاهای تند و حساسیت‌زا خودداری نمایید.

پس از جراحی بدن شما به مایعات بیشتری نیاز دارد. تا چند روز نخست پس از جراحی بینی، آب و مایعات فراوان بنوشید. سعی کنید میوه تازه و آب میوه طبیعی بخورید، نه کمپوت و نکتار. میوه آناناس و کیوی به درمان هرچه زودتر زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین سبزیجات تازه بیشتری را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. یکی دیگر از غذاهایی که بهتر است بیشتر مصرف کنید، ماهی و میگو است.

 


مطالب پیشنهادی:

دلایل تیز شدن نوک بینی بعد از عمل بینی چیست؟

رینوپلاستی باز یا بسته ، کدام بهتر است؟

روش های اصلاح فرم نوک بینی تیز یا گرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *