دستورالعمل ها شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل | جراحی بینی یک فرایند جراحی بسیار ظریف ، حساس و منحصر به فرد است که رسیدن به نقطه هدف، یعنی خلق یک نتیجه تحسین برانگیز، مستلزم رعایت دستورالعمل هایی است که از قبل از فرایند جراحی آغاز شده و تا بعد از آن نیز ادامه می یابد. یکی از این دستورالعمل ها شستشوی بینی بعد از عمل است که در این مقاله به تشریح کامل آن پرداخته ایم.

روش شستشوی بینی و تمیز کردن آن با گوش پاک کن یا کلرید سدیم بعد از عمل زیبایی بینی یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی است که در میان افرادی که تحت عمل قرار می گیرند رواج دارد. در طول دوره ریکاوری بعد از انجام عمل رینوپلاستی ، شستشوی صوت و داخل بینی با سرم آب و نمک و نحوه استفاده صحیح از پماد بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه تمیز کردن بینی از برزو عفونت و بوی بد بینی جلوگیری کرده و از بروز گرفتگی بینی که بعد از جراحی در اثر تجمع مخاط و خون خشک شده در بینی پیشگیری به عمل می آورد ، یاد گیری و اجرای صحیح آن بسیار حائز اهمیت است.


مطالب آموزشی و خواندنی دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان :


جراح بینی اصفهان | دستورالعمل ها شستشوی بینی بعد از عمل

چرا شستشوی بینی بعد از عمل بینی حائز اهمیت است؟

هر ساله تعداد بسیاری تحت این عمل زیبایی قرار می گیرند. برخی این فرایند را با هدف بهبود شرایط تنفس از راه بینی یعنی با هدف درمانی انجام می دهند و برخی دیگر هدف بهبود و ارتقاء زیبایی چهره خود را دنبال می کنند. در هر دو مورد ، اجرای دستورالعمل های مراقبتی و بهداشتی در طول دوره ریکاوری بعنوان بخش جدانشدنی از فرایند درمان ، ضروری و الزامی می باشد.

با توجه به اینکه مراقبت های صحیح و اجرای درست دستورالعمل ها می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی حفظ سلامت و ایمنی و نیز نتیجه نهایی درمان بر جای گذارد ، به همین منظور همیشه از سوی پزشکان مورد تاکید بوده و بیماران موظف به اجرای دقیق آن می باشند. یکی از این وظایف شستشوی بینی بعد از جراحی که به نوبه خود در کنار سایر مراقبت های دوره ریکاوری ، مزایایی را به همراه داشته و می تواند از بروز عوارض جانبی گاهاً خطرناک جلوگیری کند.

برخی از مزایای شستشوی بینی بعد از عمل شامل موارد زیر می باشد:

  1. جلوگیری از تجمع مخاط و بروز عفونت
  2. از بین بردن احساس گرفتگی در بینی و کمک به تنفس راحت تر و بهتر
  3. جلوگیری از بروز ترومبوز و تجمع خون خشک شده در داخل بینی
  4. جلوگیری از ایجاد بوی بد در بینی بعد از جراحی

چرا شسشتشوی بینی بعد از عمل باید با دقت و ظرافت انجام شود؟

برای تمیز کردن بینی و خارج کردن لخته های خون داخل بینی ، به هیچ وجه نباید فین کنید. این کار بسیار خطرناک است و می تواند به بافت های ظریف بینی که تازه تحت درمان قرار گرفته اند ، آسیب وارد کند. حداقل تا سه ماه بعد از عمل بینی ، اجازه ندارید فین کنید. بعلاوه از فرو بردن انگشت یا دستمال کاغذی در بینی برای تمیز کردن آن خودداری کنید.

در طول شستشوی بینی بعد از جراحی هم باید مراقب باشید آسیبی به بینی وارد نشود. بینی در دوره ریکاوری آنچنان حساس است که حتی فشار ناشی از عطسه کردن هم می تواند باعث پارگی رگ های خونی و آسیب دیدن مجاری بینی شود. به همین دلیل توصیه می شود که در زمان نیاز به عطسه کردن ، دهان را باز کنید تا فشار هوا از راه دهان خارج شود.

بعد از شستشوی بینی بعد از عمل برای جلوگیری از خشک شدن بینی ، از پماد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

شستشوی بینی را تا چه مدت ادامه دهیم؟

توصیه دکتر جراح بینی به بیماران خود این است که به دلیل اهمیت رعایت بهداشت ، بهتر است شستشوی بینی بعد از عمل را تا دو ماه بعد از جراحی ، هر شش ساعت یک بار انجام دهید. بعد از گذر این دو ماه می توانید طبق زمانبندی قبل از عمل شستشوی بینی را ادامه دهید.

چگونه محلول سالین را در منزل تهیه کنیم؟

تهیه محلول سالین در منزل بسیار ساده است. نخست مقداری آب را بجوشانید و اجازه بدهید تا خنک شود. سپس یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب اضافه کنید و خوب هم بزنید. محلول سالین شما جهت استفاده برای شستشوی بینی بعد از عمل آماده است.

می توانیم برای شستشوی بینی بعد از عمل از گوش پاک کن استفاده کنیم ؟

بعضی از بیماران این سوال برایشان پیش می آید که استفاده از گوش پاک کن به منظور تمیز کرذن خون خشک شده داخل بینی ، امکان پذیر است یا خیر. دقت داشته باشید که اگر می خواهید حفره داخلی بینی را با گوش پاک کن تمیز کنید . باید با احتیاط بسیار زیادی این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید که گوش پاک کن را نهایتا تا لبه بینی داخل ببرید . و به هیچ عنوان آن را به بخش های داخلی و عمیق تر بینی وارد نکنید.

اگر در دوره ای که دماغ در حال ریکاوری و ترمیم بافت های خود است . جسم خارجی را با فشار و محکم به داخل ان وارد کنید . احتمال دارد که به ساختارهای ترمیم شده یا در حال بهبودی آسیب وارد کنید.

جراح بینی اصفهان | دانستنی های عمل بینی شکسته

تمیز کردن قسمت بیرونی بینی بعد از عمل

تقریبا با گذشت 7 روز از عمل ، وقتی که بهترین جراح بینی ، گچ و اسپلینت را بر می دارد ، بیمار می تواند پروسه شستشوی بینی بعد از عمل در بخش های خارجی را شروع کند. برای این فرایند هر شخص مجاز است روتین بهداشت و شستشوی صورت خود را دنبال کنید منتها باید دقت داشته باشد که تا هفته 4 الی 6 ریکاوری خیلی آرام و بدون فشار و مالش این پروسه را به انجام برساند.

اگر حالت چسبندگی بر روی پوست دماغ احساس کردید ، می توانید با استفاده از محلول استریل یا الکل و پنبه یا گاز ، اثر چسب را از بین ببرید. همچنین دقت داشته باشید که برای تمیز کردن پوست بینی بعد از عمل ، تا زمانی که بهبودی کامل به انجام نرسیده از پروسه هایی مثل استفاده از ماسک و چسب های مخصوص جهت برداشتن جوش های سر سیاه امتناع نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *