دانستنی های عمل بینی شکسته

عمل بینی شکسته

در طول زندگی با شرایطی از قبیل تصادف ، زمین خوردن ، درگیر شدن در مشاجره های فیزیکی ، روبرو می شویم که اغلب غیر قابل پیش بینی بوده و با توجه به کانونی و برجسته بودن بینی در صورت ، این اندام را در معرض آسیب دیدگی قرار می دهد و بینی دچار شکستگی شده و در موارد جدی ، عمل بینی را می طلبد. در چنین شرایطی پزشک ، به انجام عمل بینی شکسته اقدام می نماید تا آسیب های وارده را درمان نموده و از بروز عوارض جانبی احتمالی ، پیشگیری نماید.

بیشتر شکستگی های بینی در استخوان بینی رخ می دهد و می تواند علائمی از قبیل تورم ، کبودی و خونریزی را به همراه داشته باشد. توصیه دکتر علی علوی راد ، جراح بینی اصفهان به شما این است که در صورت قرار گرفتن در این موقعیت های غیر قابل پیش بینی و وارد آمدن آسیب به بینی ، آن را بی اهمیت تلقی نکنید و مراقب های پزشکی را برای اطمینان از صحت و سلامت این اندام حیاتی ، مورد پیگیری قرار دهید.

مطالب آموزشی و خواندنی دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان :

علت شکستن بینی

رایج ترین فاکتور خطر برای شکستگی بینی وارد آمدن ضربه و آسیب دیدن این اندام می باشد. هر زمان که ضربه ای به بینی به طور مستقیم یا غیر مستقیم وارد می شود ، خطر بروز شکستگی در این اندام وجود خواهد داشت.

مشارکت در فعالیت هایی که در آنها خطر بالقوه برخورد ضربه به بینی وجود دارد ، یک فاکتور خطر محسوب می شود. ورزش های برخوردی از قبیل فوتبال ، وزنه برداری ، تصادف با وسایل نقلیه ، دوچرخه سواری ، یا مجادلات فیزیکی ، همگی شما را در معرض خطر بیشتر شکستگی بینی قرار می دهد و شماره مجبور به انجام عمل بینی شکسته می کند.

بر حسب موقعیت شکستگی در بینی ، علائم مختلفی را تجربه خواهید کرد. رایج ترین علامت ، تغییر شکل محسوس در پی جابجا شدن استخوان ها و غضروف در بینی می باشد. برخی بدشکلی های بینی که در اثر شکستن بینی به وجود آمده اند ، شامل موارد زیر می باشد:

بدشکلی استخوان هایی که یک سوم فوقانی هرم بینی را شکل می دهند. اگر در پی شکستگی بینی این استخوان ها در موقعیتی قرار گیرند که در بخش میانی بینی با هم تلاقی پیدا نکنند ، برامدگی یا ستیغی در بالای بینی شکل می گیرد. این ستیغ های لبه های استخوان هایی هستند که دیگر با هم تلاقی پیدا نخواهند کرد.

کج شدن بینی : گاهی اوقات در اثر شکستن بینی ، محور بینی منحرف شده و به یک طرف متمایل می شود که علاوه بر زیبایی ممکن است در تنفس از بینی نیز اختلال ایجاد نماید و بیمار جهت درمان آن مجبور ب عمل بینی شکسته شود.
کج شدن سپتوم : اگر شکستن بینی کج شدن سپتوم را به همراه داشته باشد ، مشکلاتی از قبیل انسداد بینی ، خون دماغ شدن و تنفس توام با صدا در هنگام خواب را تجربه خواهید کرد.
بینی زینی شکل : این نوع شکستگی که به شکستن سپتوم نسبت داده می شود ، باعث تخریب بخش میانی بینی می شود.

خونریزی ، کبودی ، تورم و درد در ناحیه بینی نیز از دیگر علائم شکستگی بینی محسوب می شوند.

چگونه می توان شکستگی بینی را تشخیص داد؟

پزشک از شما در خصوص حادثه ای که باعث شکستن بینی شما شده است ، سوال می کند. او برای تشخیص شکستگی استخوان های صورت ، سی تی اسکن را تجویز خواهد کرد.

جراح بینی اصفهان | دانستنی های عمل بینی شکسته

عمل بینی شکسته

زمانی که بینی دچار شکستگی می شود ، خودتان هیچ اقدامی انجام ندهید. گاهی آنچه به عنوان یک شکستگی کوچک به نظر می رسد ، یک آسبب دیدگی جدی می باشد. در صورت مشاهده علائم زیر ، بلافاصله برای دریافت مراقبت های پزشکی اقدام کنید:

1. سر و گردن شما دچار آسیب دیدگی شده باشد و در ناحیه گردن ، احساس درد شدید کرده یا دچار سردرد شدید شده و حالت تهوع داشته باشید.
  2. به راحتی نتوانید از راه بینی نفس بکشید.
  3. خونریزی به شکلی غیر قابل کنترل ، اتفاق بیافتد.
  4. بینی ، کج شده باشد.
  5. ترشحات آبکی خون آلود از بینی خارج شود. این مایع گاهی می تواند از مغز یا ستون فقرات شما منشاء گرفته باشد.

در مرحله مراقبت های اولیه در زمان شکستن بینی ، بنشینید و سر را اندکی رو به جلو بیاورید و از راه دهان نفس بکشید تا خون وارد گلو نشود. اگر خونری ندارید ، سرتان را بالا بگیرید و کمپرس سرد را به مدت 15 الی 20 دقیقه ، سه تا چهار بار در روز بر روی بینی قرار دهید. برای تسکین درد می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. دقت داشته باشید که تمام شکستگی ها در بینی ، به درمان جامع نیاز ندارند. اگر آسیب دیدگی شدید باشد پزشک یکی از درمان های زیر ار توصیه می کند:

• پانسمان بینی با گار استریل یا استفاده از اسپلینت
  • تجویز داروی مسکن یا آنتی بیوتیک
  • انجام جراحی بینی بسته تحت بی حسی موضعی
  • انجام جراحی بینی باز رینوپلاستی یا سپتورینوپلاستی برای ترمیم شکستگی بینی

اگر بینی شکسته را عمل نکنیم چه می شود؟

در صورت رها کردن بینی بدون پیگیری برای درمان ، گاهی مشکلاتی جدی برای بینی رخ می دهد. برای نمونه ، اگر شکستگی در استخوان یا سپتوم بینی اتفاق افتاده باشد ، ممکن است بینی دچار انحراف شده و این انحراف می تواند باعث مسدود شدن یکی از مجاری بینی شود و تنفس را برای فرد دشوار نماید. بعلاوه ، آسیب دیدن استخوان نیز می تواند ناهنجاری هایی را در شکل بینی بوجود آورد. اقدام به موقع برای مورد معاینه قرار دادن بینی با هدف رفع مشکلات احتمالی بوجود آمده ، بسیار حائز اهمیت است.