نکات مراقبتی هنگام خوابیدن بعد از جراحی بینی

بررسی نکات مراقبتی هنگام خوابیدن بعد از جراحی بینی

افراد به دلایل متفاوت بینی خود را عمل می‌کنند. زیبایی، انحراف یا پلیپ و شکستگی پر تکرارترین دلایل این افراد است. مهم‌ترین نکته در جراحی بینی و انجام جراحی این است که قبل از هر گونه کاری در راستا تصمیم‌گیری، به پیش یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، شرایط خود و توضیحات را لازم را به وی دهید و سپس با مشورت گرفتن از وی در نهایت تصمیم جدیی خود را بگیرید، این کار باعث خواهد شد تا از نتیجه واقعی عمل خود اطلاعات بیشتر و واضح‌تری داشته باشید. در ادامه این مطلب از سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان به بررسی نکات مراقبتی هنگام خوابیدن بعد از جراحی بینی خواهیم پرداخت.

در کل عمل بینی به سه دسته عمل زیبایی، عمل ترمیمی بینی، عمل زیبایی و ترمیمی تقسیم می‌شود که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

عمل زیبایی:

همانگونه که از اسم آن مشخص است، این عمل برای زیبایی ظاهر انجام می‌شود و نوع عمل بسته به هدف شما و تشخیص پزشک دارد.

عمل ترمیمی:

این عمل به رفع مشکلات و اختلالات بینی میپردازد و مطابق اسمش آن را ترمیم می‌نماید. این مشکلات و نواقص شامل بسته شدن راه تنفس، خر و پف، مشکلات تنفسی و انحراف است که به دلیل وراثتی و یا صدمه ایجاد شده‌اند و یا حاصل انجام عمل قبلی است. شیوه عمل با صلاح دید کامل پزشک مشخض می‌شود.

عمل زیبایی و ترمیمی:

این عمل شامل هر دو عمل بالا به صورت همزمان است. یعنی فرد ضمن رفع مشکلات بینی خود، ظاهر آن را هم تغییر داده و به سمت شکل مطلوب می‌برد.

مطلب پیشنهادی : اقدامات پس از وارد شدن ضربه به بینی عمل شده

عوارض عمل بینی

شما باید قبل از انجام عمل جراحی حتما با عوارض آن آشنا شوید. پرواضح است که این عمل هم مشابه سایر عمل‌ها خونریزی و درد دارد، عواقب استفاده از داروی بیهشوی هم که مانند همیشه وجود دارد. عوارضی هم وجود دارند که مختص همین جراحی می‌باشند که از جماع آنان می‌توان به خونریزی‌های گاه و بیگاه، ماندن رد زخم و از بین رفت اعصاب بینی اشاره کرد. خوب است که بدانید بعد عمل شما باید از تامپون‌ بینی به مدت محدوداستفاده کنید و با بررسی‌های دوره‌ای، حساس شدن بیش از حد و غیره کنار بیایید. نکته حائز احمیت دیگر بحث روانی عمل می‌باشد زیرا بعد عمل، ظاهر و چهره‌ی شما فرق می‌کند و نگاه افراد به شما با قبل متفاوت می‌شود و همچنین ذهنتان با ظاهر خودتان تا مدت کوتاهی درگیر است و زمان می‌برد که با تغییر چهرتان کنار بیاید.

چگونگی خوابیدن بعد از جراحی بینی

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی یکی از مهم‌ترین موضوعات پس از عمل است. زیرا اگر به طور صحیح نخوابید ممکن است عملتان جواب لازم را به شما ندهد و حتی در بعضی مواقع، به طور کل عمل را تخریب نماید. خوب می‌دانید که در عمل بینی، پوست را از بافت زیرش جدا می‌کنند و فلاپی را بالا می آورند، این جداسازی پوست موجب تجمع خون و ترشحات در زیر جلد می شود و عامل اصلی تورم است. همچنین عروق خونی بینی و لنفاتیک بینی نیز در حین عمل قطع می شود.

دوران نقاهت بعد از عمل بینی | جراح بینی اصفهان

اگر در چند هفته اول پس از جراحی، جهت خوابیدن ما صحیح نباشد، خون در محلی بیشتر از محل دیگر تجمع می یابد و این منجر به ورم شدید‌تر و آسیب‌های بعدی می‌شود. این تورم باید حتما تخلیه شود چون به سبب عمل منفذی برای تخلیه وجود ندارد و این جاست که داستان‌ درسن خوابیدن مطرح می‌شود. در زیر نکات صحیح خوابیدن پس از جراحی بینی ذکر شده‌است.

نکات کلی خوابیدن پس از عمل بینی

در این تیتر نکات کلی که باید در موفع خوابیدن رعایت شوند آورده شده است.

  • در روزهای اول هنگامی که می خواهید از خواب بیدار شوید از افراد دیگر کمک بگیرید چون ممکن است سرگیجه داشته باشید.
  • هنگام خوابیدن چند بالش زیر سر خود بگذارید تا سر شما بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد و ورم کمتری در سر شما ایجاد شود.
  • در هنگام خواب از کشیدن پتو یا هر جسم دیگری بر روی سر و صورت خود جدا پرهیز نمایید.
  • سعی کند در بازه دوران نقاهت خود به صورت تنها و به دور از سایرین بخوابید.
  • در استفاده از داروهای بسیار قوی خواب هوشیار باشید زیرا ممکن است با خوردن آن‌ها در خواب عمیق بچرخید و به بینی خود فشار وارد نمایید.
  • حتی الامکان سعی کنید چند بالشت در اطراف خود قرار دهید تا امکان چرخیدن و گردش در خواب را از شما بگیرد.
  • از خوابیدن در کنار دیوار و اجسام سخت بپرهیزید زیرا ممکن است با یک چرخش ناگهانی در خواب به بینی‌تان آسیب وارد کنید.
  • سعی کنید از تخت خواب استفاده نمایید.
  • استفاده از وسایل و تجهیزات خواب با جنس سخت و محکم(مانند بالشت صف) ممنوع می‌باشد.
  • استفاده از بالش بسیار نرم که سر در آن فرو رود هم ممنوع است.
  • تا حد امکان از رخت‌خوابی استفاده نمایید که حساسیت شما را تحریک نکنند(شما را به عطسه کردن نیندازد).

دکتر علی علوی راد را در اینستاگرام دنبال کنید

نحوه خوابیدن در دو هفته اول

در دو هفته‌ی ابتدایی دقت نمایید که فقط باید به حالت طاق باز و به پشت بخوابید به نحوی که سرتان بالاتر از سایر قسمت‌های دیگر باشد. این شیوه بهترین نوع خوابیدن در تمام بازه دوران نقاهت است.

از هفته دوم تا پایان دوره نقاهت

در این بازه، نوع خوابیدن بیشتر به نوع عمل جراحی بستگی دارد اما در حالت کلی تا حد امکان سعی کنید طاق باز بخوابید و به تدریج و با صلاح دید دکتر می‌توانید خوابیدن به پهلو را با رعایت تمام نکات ایمنی ذکر شده شروع نمایید و دقت نمایید که زمانی که به پهلو می‌خوابید اولا بینی‌تان تحت فشار قرار نگرفته باشد و ثانیا در هنگام پهلو به پهلو شدن به بینی‌تان فشار وارد نشود. در تمام دوران پس از جراحی بینی باید این نکته را آویزه گوش‌تان نمایید که خوابیدن به روی شکم و اصطلاحا دمر به هیچ عنوان مجاز نیست و باید حتما از آن دوری نمایید.

جراح بینی اصفهان در دکتر آف


مطالعه بیشتر:

معیارهای مهم در عمل بینی طبیعی

دلایل عدم تقارن سوراخ های بینی

تاثیر کم خونی در عمل بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *