گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی و راه های درمان آن

گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی مسئله مهمی می باشد

که ذهن بیشتر افراد را قبل از جراحی بینی به خود مشغول کرده است.یکی از مشکلات شایع بعد از جراحی بینی گرفتگی بینی می باشد.

با نمایان شدن کوچکترین مشکلات تنفسی افراد نگران می شوند که این نشانه ی بروز مشکلات تنفسی در آن ها باشد.

لازم به ذکر است که جراح بینی در جلسات مشاوره قبل از جراحی بینی با بیمار در رابطه با تمام مشکلات جراحی صحبت کرده و بیمار را با این جراحی به طور کامل آشنا شده است. مشاوره قبل از شروع جراحی می تواند بسیار کمک کننده باشد تا بیمار با دید باز تری به سوی جراحی برود.

البته گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی، بعد از سپری شدن مدت زمانی کوتاه برطرف و رو به بهبودی می رود. با انجام دادن تجویزات جراح بینی اصفهان در رابطه با گرفتگی بینی راحت تر می توان از این مشکل عبور کرد.

یک اصل مهم در جراحی زیبایی بینی، داشتن صبر و حوصله در بیمار است، هر چه بیمار از صبر و حوصله بیشتری در جراحی بینی برخوردار باشد، میزان رضایت او از نتیجه جراحی بینی بالاتر می رود، زیرا نتیجه موفقیت آمیز جراحی بینی با گذشت زمان نمایان می شود.

وجود لخته های خون و همچنین ترشحات در راه هوایی بینی می تواند زمینه ساز این مشکلات شود. البته تورم بافت داخلی بینی در این زمینه بی تاثیر نمی باشد که در طی 2 الی 3 ماه به طور کامل برطرف می شوند.

علائم گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

عضویت در صفحه اینستاگرام دکتر علی علوی راد

اگر اخیراً تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اید، مهم است که از علائم گرفتگی بینی که ممکن است پس از آن رخ دهد آگاه باشید. این علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس فشار یا پری در بینی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • احساس گرفتگی یا گرفتگی
  • کاهش حس بویایی

در برخی موارد ممکن است هنگام تنفس صدای سوت و همچنین ترشح از بینی نیز وجود داشته باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است نشان دهنده عفونت یا سایر عوارض باشد. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا سایر داروها را برای کمک به کاهش علائم و جلوگیری از عوارض بیشتر تجویز کند.

ممکن است به شما توصیه شود که از یک مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن هوا و کاهش احتقان استفاده کنید. اگر بعد از چند روز همچنان علائم را تجربه می کنید، مهم است که دوباره با پزشک خود برای ارزیابی بیشتر تماس بگیرید.

علل گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

علل گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یکی از شایع ترین دلایل گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی، تورم در مجرای بینی در اثر جراحی است. تورم می تواند باعث انسداد مجاری بینی شود و منجر به مشکل در تنفس شود.
  • بدن ممکن است در پاسخ به جراحی، مخاط اضافی تولید کند که می‌تواند منجر به احتقان شود. در برخی موارد، گرفتگی ممکن است به دلیل وجود جسم خارجی، مانند آتل یا مواد بسته‌کننده، در حفره بینی باشد.
  • احتقان ممکن است به دلیل واکنش به بیهوشی استفاده شده در طول عمل باشد.

در نهایت، برخی از بیماران ممکن است به دلیل واکنش به داروهای مورد استفاده برای کاهش تورم و التهاب پس از جراحی دچار احتقان شوند. در هر صورت، در صورت مشاهده هر گونه علائم احتقان بینی پس از جراحی بینی، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است نشانه مشکل جدی تری باشد.

راه های پیشگیری از گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش شدت گرفتگی بینی انجام دهید.

• اول، مهم است که هیدراته بمانید. نوشیدن مایعات زیاد به رقیق شدن مخاط کمک می کند و تنفس را آسان تر می کند.
  • باید از استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید، زیرا این امر می تواند احتقان بینی را بدتر کند.
  • در صورت امکان، سعی کنید از فعالیت هایی که نیاز به فعالیت بدنی شدید دارند اجتناب کنید، زیرا این کار نیز می تواند احتقان را بدتر کند.
  • می توانید از یک مرطوب کننده برای کمک به مرطوب نگه داشتن بینی خود استفاده کنید که می تواند به کاهش احتقان کمک کند.

در نهایت، اگر دچار احتقان شدید هستید، پزشک ممکن است استفاده از اسپری بینی یا ضد احتقان را برای کمک به پاکسازی مجاری تنفسی توصیه کند. انجام این مراحل می تواند به کاهش شدت گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی کمک کند و به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید.

درمان گرفتگی بینی بعد از جراحی بینی

• در صورتی که بیمار آلرژی داشته باشد بهترین درمان استفاده از اسپری کورتن داخل بینی می باشد مثل اسپری رینوکورت و یا استفاده از قرص های ضد حساسیت
  • در صورت خشکی داخل بینی استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق خواب و پماد ویتامین A در داخل بینی و یا اسپری روغنی در بینی موثر می باشد.
  • درصورتی که مورد اول و دوم موثر واقع نشد و معاینه جراح بینی در مطب مثبت بودن تست موردی فای کاتل را نشان دهد ، بهترین درمان بعد از حدود 6 ماه الی 1 سال از جراحی، استفاده از غضروف های کمکی می باشد. این غضروفها یا از تیغه ی بینی بیمار و یا از گوش بیمار گرفته می شود.

برای به حداقل رساندن این موارد باید بینی خود را از لخته ها و ترشحات پاک کرد. در مواردی که سپتورینوپلاستی برای بیمار انجام شده باشد که در آن سپتوم یا همان تیغه میانی بینی در حین عمل صاف گردیده باشد معمولا چهار تا شش هفته طول می کشد تا تنفس از راه هوایی بینی بهبود پیدا کند.

مطالب پیشنهادی دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان :