علائم و روش های درمان کیست پستان

کیست پستان ، کیسه های پر شده با مایع در داخل سینه هستند. آن ها معمولا غیر سرطانی ( خوش خیم ) می باشند. گاهی یک یا چند کیست در پستان های شما نمایان می شود. عمدتا کیست های پستان به درمان نیاز ندارند ، مگر در مواردی که کیست بزرگ بوده و برای فرد آزار دهنده باشد. اگرچه کیست های سینه می تواند در زنان در هر سنی پدیدار شود ، اما طبق آمار به دست آمده باید اشاره داشت که این کیست ها اغلب در زنان قبل از یائسگی ؛ یعنی معمولا زیر 50 سال ، بیشتر مشاهده می شوند. البته لازم به ذکر است که ابتلا به کیست های سینه ، در زنانی که تحت هورمون درمانی قرار گرفته اند ؛ بعد از دوره یائسگی اتفاق می افتد.دکتر علی علوی راد ، بهترین جراح سینه در اصفهان ، اطلاعات کاملی

را پیرامون این موضع در اختیارتان قرار داه است.

علائم و روش های درمان کیست پستان

کیست پستان چیست؟

یکی از شرایط غیر سرطانی است که برای سینه بانوان به وجود می آید. به یاد داشته باشید که کیست ها ممکن است که در یک سینه و یا هر دو به وجود بیاید.  بافت سینه به نحوی است که در تمامی سنین در حال تغییر و رشد می باشد. به ویژه با تغییر میزان هورمون های زنان دچار تغییر می گردد.

به طور معمول کیست پستان در میان خانم های یائسه احتمال پیدایش بیشتری دارد. اما این بدان معنا نمی باشد که در دیگر بانوان این بیماری به وجود نخواهد آمد. بلکه تنها در این گروه میزان ریسک ابتلا را افزایش می دهد. حتی در خانم هایی که بعد از یائسگی بایستی هورمون درمانی داشته باشند ممکن است که درون سینه خود شاهد تغییراتی شوند که بهتر است سریع به بهترین جراح سینه در اصفهان مراجعه کنند.

علائم کیست پستان

کیست های پستان ، در یک یا هر دو پستان یافت می شوند. علائم و نشانه های کیست شامل موارد زیر می باشد :

• وجود یک برآمدگی بیضی شکل یا گرد و صاف که به راحتی قابل حرکت دادن است و در عمده موارد البته نه همیشه ، خوش خیم است ؛ بیانگر وجود کیست پستان است.
  • تخلیه از نوک پستان که به صورت مایعی شفاف ، زرد یا قهوه ای تیره است ؛ از دیگر علائم کیست پستان به شمار می رود.
  • احساس درد یا حساس شدن در ناحیه برآمدگی در پستان ، نیز از جمله علائم کیست پستان محسوب می شود.
  • یکی دیگر از علائم وجود کیست پستان ، افزایش اندازه برآمدگی پستان درست قبل از دوره قاعدگی می باشد.
  • کاهش اندازه برآمدگی و برطرف شدن دیگر علائم بعد از قاعدگی ، نیز می تواند بر وجود کیست پستان دلالت داشته باشد.

در این جا باید خاطر نشان شد که داشتن کیست پستان ، خطر سرطان پستان را افزایش نمی دهد. ا

چگونه می توان علائم تغییرات سینه فیبروکیستیک را کاهش داد ؟

متاسفانه هنوز پاسخ مشخص و دقیقی در این خصوص به دست نیامده است ، ولی پیشنهاد می شود که :

• مصرف نمک را کاهش دهید.
  • در صورت نیاز از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.
  • به اندازه کافی استراحت نمایید.
  • حتما ورزش کنید.

پیشگیری از کیست پستان

• لازم است از سوتین های مناسب استفاده نمایید.
  • داشتن ورزش و پیاده روی به صورت روزانه
  • داشتن رژیم مفید و سالم می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری نماید و یا موجب بهبودی روند تسریع درمان و کاهش درد های ناشی از بیماری شود.

انواع کیست پستان

در واقع پزشکان کیست های سینه را به دو دسته تقسیم می کنند که شامل :

کیست ساده : این نوع کیست اغلب بدون خطر بوده و دارای دیواره ای نازک و قابل انعطاف می باشد که درون این کیست ها پر از مایع می باشد.

کیست کمپلکس : این نوع از کیست ها قابل لمس بوده و اغلب منسجم و خالی از مایع می باشند. دیواره این کیست ها ضخیم بوده و مرز مشخصی ندارند به همین دلیل نیاز به آزمایش و بررسی برای تشخیص دقیق دارند.

انواع کیست سینه از نظر اندازه

همانطور که بیان شد کیست ها انواع مختلفی دارند . کیست ها را از نظر اندازه نیز تقسیم بندی می کنند. کیست پستان از نظر اندازه به دو دسته میکرو کیست ها و ماکرو کیست ها تقسیم می شود. ممکن است افراد یک یا چند کیست در پستان داشته باشند. کیست ها به شکل توده های گرد و یا بیضی شکل و با لبه های متمایز دیده می شوند.کیست های پستان اغلب در سنین 35 تا 50 سالگی و قبل از یائسگی شایع می باشد. اما باز هم ممکن است در هر سنی در بانوان دیده شود. در بیشتر مواقع این کیست ها جای نگرانی ندارد و بعد از دوران یائسگی ناپدید می شوند.

میکروکیست ها ( Microcysts ) : این کیست ها کوچک بوده و قابل لمس نیستند ، اما ممکن است در انجام آزمایش های تصویری مانند سونوگرافی یا ماموگرافی قابل مشاهده باشند.

ماکروکیست ها ( Macrocysts ) : این نوع از کیست ها به قدری بزرگ هستند که به راحتی قابل لمس بوده و احساس می شوند. معمولا در حدود 2.5 الی 5 سانتی متر می توانند رشد کنند. این نوع از کیست ها معمولا به دلیل بزرگ بودن به بافت های پستان فشار می آورند و موجب ایجاد درد و ناراحتی در افراد می شوند.

چه عواملی موجب بروز کیست سینه می شود ؟

در آناتومی ساختاری پستان عمدتا از غدد ، چربی و بافت های همبند تشکیل شده است . افزایش سایز غدد و بافت ها همبند می تواند موجب انسداد مجاری شیر شوند . در پی این اتفاق ممکن است که مجرای شیر بزرگ شده و تمام حجم آن با مایع پر شده باشد و به دنبال آن کیست پستان به وجود بیایند. میکروکیست را به کیست های اطلاق می کنند که ریز بوده و قابل تشخیص نخواهند بود و در مقابل ماکروکیست را به گروهی می گویند که کیست ها بزرگتر شده و قابل لمس هستند .  در ادامه برخی از مهمترین دلایل را با یکدیگر بر می شماریم :

تغییرات هورمونی : هورمون‌ هایی مانند استروژن و پروژسترون در دوره ‌هایی از زندگی مثل دوران قاعدگی ، بارداری ، و دوران پس از یائسگی تغییراتی در بافت پستان ایجاد می‌ کنند . این تغییرات می‌ توانند به افزایش تولید مواد درون پستانی مانند مواد چربی ( لیپیدها ) و پروتئین ‌ها منجر شود که ممکن است در ساختار کیست‌ ها نقش داشته باشند.

تحریک‌ های خارجی : ضربه ‌ها ، فشارهای مکرر ، یا تحریک ‌های شیمیایی می ‌توانند به غدد پستان آسیب برسانند و پستان ها را برای ایجاد کیست تحریک کنند . به عنوان مثال ، آسیب دیدن یکی از غدد پستان ممکن است باعث ایجاد التهاب در آن ناحیه شده که به ایجاد کیست منجر شود.

عوامل ژنتیکی : مطالعات نشان داده‌ اند که فردی که در تاریخچه خانوادگی خود سابقه ابتلا به این بیماری را داشته است، احتمال ایجاد کیست پستان در او بیشتر می شود . این نشان می ‌دهد که عوامل ژنتیکی می‌ توانند نقش مهمی در بروز این موضوع داشته باشند.

تغییرات سلولی و بافتی : تغییرات در سلول‌ ها و بافت ‌های پستان نیز می‌ تواند باعث ایجاد کیست ‌در سینه ها شود . به عنوان مثال ، تغییرات سلولی که باعث افزایش تولید و ترشحات غیرطبیعی غدد پستان می‌ شوند ، می ‌توانند به ایجاد کیست‌ ها منجر شوند.

با درک دقیق تر از عوامل موثر در ایجاد کیست ‌های پستان ، می‌ توانیم رویکرد بهتری برای پیشگیری و مدیریت این مشکلات را اتخاذ کنیم ؛ علاوه بر این اینکار باعث می شود که کیست ها به توده های سرطانی تبدیل نشوند و نحوه درمان آن ها نیز از نوع پیشرفته این بیماری آسان تر شود ؛ بنابراین در کسب اطلاعات در این زمینه کوشا بوده تا بتوانید در تشخیص و درمان به موقع این بیماری موثر واقع شوید.

درمان کیست پستان

برای کیست های ساده پستان – آنهایی که پر از مایع هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند – که در سونوگرافی پستان یا پس از آسپیراسیون با سوزن ظریف تایید می شوند ، هیچ درمانی لازم نیست. بسیاری از کیست ها بدون درمان ناپدید می شوند. اگر کیست باقی ماند و فرد در بدن خود احساس سفت شدن داشت یا متوجه تغییرات پوستی روی پوست روی کیست شد ، حتما باید با پزشک مشورت و پیگیری کرد.

آسپیراسیون با سوزن ظریف

در صورتی که بتوان در طول عمل تمام مایع را از کیست خارج کرد و سپس توده سینه ناپدید شد، ممکن است از آسپیراسیون با سوزن ظریف برای تشخیص و درمان کیست پستان استفاده شود .

با این حال، برای برخی از کیست‌های سینه ، ممکن است نیاز به تخلیه بیش از یک بار مایعات داشته باشید که این موضوع بین کیست های عود کننده یا جدید شایع هستند. اگر کیست سینه طی دو تا سه سیکل قاعدگی ادامه پیدا کرده و بزرگتر شوند ، این کیست ها برای ارزیابی بیشتر باید توسط پزشک بررسی شوند.

درمان های خانگی

برای به حداقل رساندن ناراحتی مرتبط با کیست سینه ، ممکن است اقدامات زیر را انجام دهید:

• یک سوتین حمایتی بپوشید. حمایت از سینه‌ها با سینه‌بند مناسب می‌تواند به تسکین برخی از ناراحتی‌ها کمک کند.
  • از کمپرس استفاده کنید (یک کمپرس گرم یا یک کیسه یخ می تواند به تسکین درد کمک کند.)
  • از کافئین بپرهیزید. مطالعات ارتباطی بین کافئین و کیست سینه نشان نداده اند. با این حال ، برخی از زنان پس از حذف کافئین از رژیم غذایی خود علائم را تسکین می دهند.
  • در صورت توصیه پزشک ، داروهای مسکن بدون نسخه را امتحان کنید. برخی از انواع درد سینه ممکن است با استفاده از استامینوفن (تیلنول ، سایرین) یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ، مانند ایبوپروفن (ادویل ، موترین IB ، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (الو ، سایرین) کاهش یابد.

برخی دیگر از روش های درمان کیست پستان شامل :

اگر بتوان تمام مایع موجود در کیست را در طول روند درمان ، از داخل کیست خارج کرد ؛ خواهیم دید که پس از آن ، برآمدگی به وجود آمده در پستان به طور کامل ناپدید شده و علائم ناشی از کیست بهبود می یابند. با این وجود در برخی کیست های پستان ، باید مایع را بیش از یکبار تخلیه کرد ؛ چرا که تشکیل کیست های جدید یا بازگشت آن ها به طور متداول اتفاق می افتد. لذا چنانچه یک کیست در طول دو تا سه چرخه قاعدگی ، ماندگار بوده ، بسته به نظر پزشک معالج و برای ارزیابی بیشتر باید تحت یکی از روش های درمانی زیر قرار گیرید.

هورمون درمانی

ولی به دلیل اهمیت عوارض جانبی احتمالی ، قرص های ضد بارداری و دیگر روش های هورمون درمانی ؛ از قبیل تاموکسیفن ، تنها برای زنان دارای علائم شدید توصیه می شود.

جراحی برداشت کیست پستان

جراحی تنها در صورتی توصیه می شود که یک کیست پستان ، در ماه های متوالی ، برگشت داشته و باعث آزردگی فرد شود یا کيست سینه ، حاوی مایع توأم با خون بوده و علائم نگران کننده ای را نشان دهد.