علل و علائم بیماری اتواسکلروز گوش

بررسی علل و علائم بیماری اتواسکلروز گوش

اتواسکلروز (otosclerosis) شرایطی است که طی آن رشد غیرطبیعی استخوان در داخل گوش به وجود می‌آید. اتواسکلروز یک علت نسبتاً شایع برای کم شنوایی در بزرگسالان است. افراد زیادی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. در این مقاله سایت دکتر علی علوی راد جراح بینی اصفهان، علل و علائم بیماری اتواسکلروز گوش را مورد بررسی قرار می دهیم.

اتواسکلروز چیست؟

اتواسکلروز به انگلیسی otosclerosis می‌شود و یکی از علل شایع کم شنوایی است. علت آن مشکلی در استخوان‌های کوچک است که ارتعاشات را از طریق گوش میانی منتقل می‌کنند تا بتوانیم صداها را بشنویم. معمولاً در اتواسکلروز گوش، هر دو گوش دچار مشکل می‌شوند؛ اما گاهی اوقات فقط یک گوش درگیر می‌شود.

اتواسکلروز گوش از هر ۱۰۰ نفر ۱ یا ۲ نفر را مبتلا می‌کند. این بیماری معمولاً بین ۱۵ تا ۳۵ سالگی ایجاد می‌شود؛ اما گاهی اوقات در کودکان کوچک‌تر هم به وجود می‌آید. زنان با احتمال دو برابری به این بیماری مبتلا می‌شوند. بارداری علت بروز بیماری اتواسکلروز گوش نیست. اما ممکن است وضعیت را بدتر کند، بنابراین معمولاً برای اولین بار علائم اتواسکلروز در بارداری مشاهده می‌شوند.

هیچ پزشکی واقعاً نمی‌داند که چرا اتواسکلروز گوش اتفاق می‌افتد. با این حال، مشخص است که اتواسکلروز گوش با گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یا کار در یک محیط با صدای بلند، ایجاد یا بدتر نمی‌شود. اتواسکلروز به این دلیل اتفاق می‌‌افتد که استخوان‌سازی غیرطبیعی در یکی از استخوان‌های ریز گوش میانی به وجود می‌آید. مشخص نیست که چرا این اتفاق می‌افتد

علائم اتواسکلروز

  • سرگیجه (اگر چه نادر است)
  • کم شنوایی که به مرور زمان بدتر می‌شود
  • مشکل خاص در شنیدن صداها و زمزمه‌های عمیق و ضعیف
  • مجبور می‌شوید آرام صحبت کنید، زیرا احساس می‌کنید صدایتان بلند است
  • شنیدن صداهایی مانند وزوز یا زمزمه که از داخل بدن شما می‌آید (وزوز گوش)
  • صدای پس زمینه را خیلی زیاد می‌شنوید (برخلاف بسیاری از انواع دیگر کم شنوایی)
  • تشخیص علائم اتواسکلروز از سایر علل کاهش شنوایی دشوار است.

علل ابتلا به بیماری اتواسکلروز

تخمین زده می‌شود که ۲.۵ تا ۱۰ درصد بزرگسالان دچار اتواسکلروز گوش در گوش میانی خود می‌شوند. از دست دادن شنوایی ممکن است در هر زمانی رخ دهد؛ اما اغلب در بزرگسالان، در دهه ۲۰ یا ۳۰ زندگی رخ می‌دهد. این عارضه می‌تواند هم در زنان و هم در مردان ایجاد شود، اگرچه شیوع آن در زنان بیشتر است و با شروع سریع در دوران بارداری مرتبط می‌باشد. اتواسکلروز گوش تقریباً ۷۰ درصد مواقع هر دو گوش را درگیر می‌کند، با این حال، میزان کم شنوایی ممکن است در هر گوش یکسان نباشد. تقریباً ۶۰ درصد از اتواسکلروز گوش یک علت ژنتیکی دارد. انتقال ژنی که باعث اتواسکلروزیس می‌شود، پیچیده است و همه افرادی که این ژن را دارند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

از آنجایی که بسیاری از علائمی که در اتواسکلروز مشاهده می‌شود، می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های پزشکی یا مرتبط با گوش باشد، معاینه توسط جراح گوش اصفهان ضروری است. پس از معاینه، متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن ممکن است آزمایش شنوایی یا ادیوگرافی را تجویز کند. یک یافته رایج کاهش شنوایی هدایتی است که در صداهای با فرکانس پایین بدتر می‌شود. بیماران مبتلا به اتواسکلروز همچنین ممکن است دچار کم شنوایی گوش داخلی شوند که به آن کم شنوایی حسی عصبی می‌گویند.

جراح گوش در اصفهان | جراح بینی اصفهان

عوامل بروز بیماری اتواسکلروز

سن:

بیماری اتواسکلروز گوش معمولاً از جوانی شروع می‌شود. شما ممکن است بین سنین ۱۰ تا ۴۵ سالگی به اتواسکلروز مبتلا شوید؛ اما به احتمال زیاد در دهه ۲۰ زندگی خود به آن مبتلا خواهید شد. علائم بیماری معمولاً در ۳۰ سالگی در بدترین حالت خود هستند.

ژنتیک:

بیماری اتواسکلروز گوش اغلب ژنتیکی است. حدود نیمی از افراد مبتلا به اتواسکلروز دارای ژنی هستند که با این بیماری مرتبط است؛ اما حتی اگر این ژن را داشته باشید، لزوماً به این بیماری مبتلا نخواهید شد.

جنسیت:

هم مردان و هم زنان به اتواسکلروز و درد گوش مبتلا می‌شوند؛ اما زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. کارشناسان مطمئن نیستند که چرا، اما اگر خانمی در دوران بارداری به اتواسکلروز مبتلا شود، احتمالاً سریع‌تر از آقایان یا خانم‌هایی که باردار نیستند، شنوایی خود را از دست خواهد داد.

سابقه پزشکی:

برخی از مشکلات پزشکی می‌توانند احتمال ابتلا به اتواسکلروز را افزایش دهند. به عنوان مثال، اگر در هر زمانی به سرخک مبتلا شده باشید، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری افزایش یابد. شکستگی‌های استرسی در بافت استخوانی اطراف گوش داخلی شما نیز ممکن است احتمال وقوع آن را افزایش دهد. همچنین اختلالات ایمنی که در آن سیستم ایمنی شما به اشتباه به بخش‌هایی از بدن شما حمله می‌کند نیز می‌تواند با این وضعیت مرتبط باشد. تست شنوایی همچنین می‌تواند به تعیین اینکه آیا رکاب به درستی ارتعاش نمی‌کند یا خیر، کمک ‌کند و جراح گوش اصفهان ممکن است اسکن تصویربرداری از گوش را توصیه کند. بر اساس یافته‌های معاینه و نتایج آزمایش، پزشک شما می‌تواند تشخیص دقیقی بدهد و گزینه‌های درمانی را که برای شما بهتر است، توصیه کند.

صفحه اینستاگرام دکتر علی علوی راد جراح گوش اصفهان

میزان خطر اتواسکلروز

اتواسکلروز گوش می‌تواند باعث کاهش شنوایی خفیف تا شدید شود. اما به ندرت باعث ناشنوایی کامل می‌شود. شنوایی شما معمولاً طی چند ماه یا چند سال به تدریج بدتر می‌شود و اگر نادیده گرفته شده و درمان نشود، ممکن است تا جایی پیش برود که دیگر صدایی نشنوید. کم شنوایی به طور معمول می‌تواند با سمعک یا جراحی با موفقیت درمان شود. شنوایی در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، بهبود می‌یابد یا بازیابی می‌شود. گاهی اوقات، اتواسکلروز گوش می‌تواند به گوش داخلی سرایت کند و منجر به کاهش شنوایی بیشتر شود که با جراحی بهبود نمی‌یابد.

روش های تشخیص اتواسکلروز

اتواسکلروز گوش با استفاده از آزمایشات زیر تشخیص داده می‌شود:

تست‌های شنوایی:

یک فرد مبتلا به اتواسکلروز معمولاً دچار افت شنوایی است که بر همه فرکانس‌ها (پیچ‌ها) تأثیر می‌گذارد. در کم شنوایی ممکن است ماهیت رسانایی یا مختلط داشته باشد. کم شنوایی رسانایی به دلیل وجود مشکل در قسمت‌های میانی یا بیرونی گوش ایجاد می‌شود. کم شنوایی مختلط، افت شنوایی هدایتی را با کم شنوایی که در نتیجه آسیب به گوش داخلی ایجاد می‌شود، ترکیب می‌کند.

سی تی اسکن:

برای بررسی آسیب به عصب حلزون و هزارتو انجام می‌شود.

پیشگیری از اتواسکلروز گوش

برخلاف سایر مشکلات شنوایی، هیچ فاکتور قابل پیشگیری برای اتواسکلروز (مانند قرار گرفتن در معرض صداهای بلند) وجود ندارد. برخی افراد به سادگی استعداد ژنتیکی برای این بیماری دارند. در نتیجه، هیچ راهی برای جلوگیری از بروز اتواسکلروز گوش وجود ندارد.

جراح گوش اصفهان در دکتر آف


مطالعه بیشتر:

روش های درمان تیر کشیدن گوش

پیرگوشی یا کم‌ شنوایی با افزایش سن

روش های درمان پیرگوشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *