عوارض لیفت سینه

و چه عوارضی لیفت سینه می‌تواند در پی داشته باشد؟

عوارض احتمالی لیفت سینه یا ماستوپکسی

عوارض لیفت سینه | جراح پلاستیک اصفهان

عوارض لیفت سینه:نمی توان گفت که هیچ نوع عمل جراحی یا مداخله پزشکی به طور کامل عاری از اشتباه است و ماستوپکسی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

عوارض لیفت سینه شامل:

• آسیب عصبی
  • و اختلال در گردش خون است.

عوارض طولانی مدت آن شامل:

• التیام و بهبودی ضعیف
  • زخم و ظاهر غیر طبیعی سینه ها

می باشد. اگر یک ایمپلنت سینه با این شرایط در سینه قرار داده شود، می تواند منجر به بروز مشکلات دیگری نیز شود.

بروز برخی از این عوارض مانند خونریزی, عفونت و تاخیر در درمان، فقط به جراحی لیفتینگ سینه اختصاص ندارد و ممکن است پس از هر نوع عمل جراحی اتفاق بیفتند.

تاخیر در روند بهبودی

شایع ترین عارضه، بهبود تدریجی زخم ها، به ویژه در بخش های پایینی سینه است که می تواند به مشکلات دیگری نظیر جدا شدن بخیه ها و یا خطر بالای بروز عفونت و مرگ بافت منجر شود.

افرادی که قبلا عمل جراحی سینه داشته اند و یا تحت درمان های اشعه ای قرار گرفته اند و همچنین افراد سیگاری، با خطرات بیشتری از لحاظ درمان زخم روبرو هستند. برای خارج کردن بافت های ترمیم نشده، جراحی اصلاحی، در برخی موارد مورد نیاز می باشد.

خونریزی

این عمل باعث خارج شدن خون از زخم یا خونریزی زیر پوستی می شود که هماتوم نام دارد. هماتوم معمولا در عرض سه هفته پس از عمل جراحی رخ می دهد که همراه با درد، تورم و کوفتگی همراه است.

داشتن فعالیت زود هنگام بعد از عمل جراحی، خطر خونریزی پس از عمل را افزایش می دهد. افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، باید با پزشک خود در رابطه با خطر خونریزی در حین انجام عمل جراحی و بعد از عمل مشورت کنند.

عفونت

عفونت های پس از عمل جراحی ممکن است به خاطر تغییر رنگ پوست و یا ترشح چرک از روی زخم، تشخیص داده شوند، اما تشخیص برخی از عفونت ها ممکن است سخت تر باشد.گزینه های درمان برای عفونت شامل مصرف آنتی بیوتیک ها و تخلیه عفونت از محل جراحی می باشد.

اگر یک ایمپلنت در سینه وجود داشته باشد و عفونت اتفاق بیفتد، بیرون آوردن ایمپلنت ممکن است لازم باشد.

تورم

از سرگیری فعالیت عادی زود هنگام پس از عمل جراحی می تواند منجر به تجمع مایع و تورم پستان شود.

اختلال در گردش خون

بعد از عمل جراحی ، گردش خون در پستان ممکن است کاهش پیدا کند که می تواند زمان بهبودی را به تاخیر بیندازد و اگر این اختلال به اندازه کافی شدید باشد، موجب مرگ بافت یا نکروز می شود.تیره شدن رنگ نوک پستان و یا پوست می تواند نشان دهنده این باشد که خون به اندازه کافی در بافت سینه جریان ندارد.

نکروز چربی

بافت چربی داخل سینه می تواند به دلیل تروما در حین عمل جراحی و یا قطع شدن جریان خون، بمیرد . این امر می تواند باعث ایجاد توده ها و ناهنجاری هایی در سینه شود.

لخته شدن خون

در افرادی که بعد از انجام یک عمل جراحی مهم، به مدت طولانی بستری می شوند، تشکیل لخته های خون در رگ های عمیق پاها، باعث بروز نگرانی می شو.د لخته های خون یک مساله جدی هستند و حتی می توانند تهدید کننده زندگی فرد باشند.

لخته شدن خون در عروق اطراف سینه، پس از عمل لیفتینگ سینه، به ندرت اتفاق می افتد و اگر هم این اتفاق بیفتد، معمولا خود به خود از بین میروند. زنانی که قرص های پیشگیری از بارداری خوراکی را مصرف می کنند یا افرادی که در رابطه با انعقاد خون با مشکلاتی روبرو هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.

اثر زخم

باقی ماندن اثر زخم در عمل جراحی لیفتینگ سینه، تقریبا اجتناب ناپذیر است . با این حال ، یک جراح با تجربه می تواند اثر زخم را به حداقل رسانده و تا جایی که ممکن است آن را غیر قابل تشخیص و نامرئی کند.

آسیب عصبی

کاهش یا از بین رفتن حس در نوک پستان و اطراف آن، یعنی هاله دور سینه، می تواند بعد از ماستوپکسی اتفاق بیفتد.

اعصابی که در سینه وجود دارند، به ندرت در طول عمل جراحی مورد آسیب قرار می گیرند.. به هر حال کشیدگی و انقباضی که بر اثر لیفتینگ سینه، بر روی اعصاب سینه وارد می شود، می تواند باعث از بین رفتن احساس در نوک سینه شود.

این بی حسی معمولا موقتی است و هیچ گونه درمانی لازم ندارد. با این حال، در موارد خیلی نادر، ممکن است این بی حسی دائمی باشد.

بروز مشکلاتی در رابطه با داروهای بیهوشی

جراحی لیفتینگ سینه با تزریق داروهای آرامبخش و یا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برخی افراد ممکن است واکنش های آلرژیک یا سایر عوارض بیهوشی را تجربه کنند که در موارد خیلی نادر می تواند کشنده و مرگبار باشد.

دکتر علی علوی راد
فوق تخصص و جراح پلاستیک اصفهان

برای نوبت دهی اینترنتی اینجا کلیک کنید.

مطالعه بیشتر:

لیفت پیشانی چیست ؟

چند نوع پروتز پستان داریم؟

پروتز سینه چه عوارض و مزایایی دارد؟